دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

مقایسه میدان گازی پارس جنوبی ایران و دلفین انرژی در قطر/Compare South Pars gas field in Iran and Dolphin Energy in Qatar

مقایسه میدان گازی پارس جنوبی ایران و دلفین انرژی در قطر

Compare South Pars gas field in Iran and Dolphin Energy in Qatar

با توجه به این که حوزه خلیج فارس  درصد زیادی از انرژی جهان از این حوزه میباشد کشور حوزه خیلج فارس برای اینکه به تواند سریعتر به بازار های جهان برسند و محصولات خود را ارایه کننده چه کار های کرده اند. تنگه هرمز تنها مسیر دریایی است که به اقیانوس راه دارد و مسیر مهمی برای صادرات نفت کشورهای خلیج فارس به شمار می رود .بر این اساس بازار جهانی انرژی به این مسیرهای استراتژیک وابسته است . مسدود شدن این تنگه ها هر چند موقتی هم باشد تاثیر زیادی بر افزایش هزینه و قیمت انرژی در جهان خواهد داشت .

تنگه هرمز عمق و عرض کافی برای عبور نفتکشهای بزرگ و غول پیکر را در اختیار دارد . حدود دو سوم نفت عبوری از طریق مسیرهای دریایی با نفتکشهای بالای 150 هزار تنی منتقل می شود . تنگه هرمز به تنهایی با انتقال روزانه 17 تا 19 میلیون بشکه نفت بدون شک طلایی آبراه نفتی جهان است.

کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان سعودی، امارات، بحرین و تاحدودی بحرین نفت و محموله‌های LNG  خود را از مسیر تنگه هرمز به بازارهای بین‌المللی منتقل می‌کنند. از سوی دیگر پس از تحریم نفت ایران توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، پیش نویس طرحی در مجلس شورای اسلامی آماده شده که در صورت اعمال محدودیت های بیشتر در صادرات نفت، بسته شدن تنگه هرمز یکی از سناریوهای روی میز ایران است مسیرهای متعددی را برای دور زدن تنگه هرمز در دستور کار داده‌اند و در شرایط فعلی اعراب از 5 مسیر خط لوله به عنوان جایگزینان احتمالی تنگه هرمز یاد می کنند.

در عراق سه مسیر جایگزین برای دور زدن تنگه هرمز وجود دارد که عبارتنداز خط لوله کرکوک - جیحان، خط لوله کرکوک-بانیاس و خط لوله عراق-عربستان

خط لوله کرکوک جیحان

خط لوله انتقال نفت خام عراق - ترکیه (ITP) که به خط لوله کرکوک - جیحان نیز شناخته می‌شود در سال 1977 به بهره‌برداری رسیده است. این خط لوله 970 کیلومتری شامل دو خط جداگانه 46 و 40 اینچی است که در مجموع ظرفیت انتقال 6/1 میلیون بشکه در روز را دارد. این خط لوله، در سال 1991 و پس از حمله عراق به کویت بسته و دوباره در زمان برقرای برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل گشوده شد. این خط لوله از سال 2003 و پس از حمله آمریکا به عراق دوباره مورد استفاده قرار گرفته که در موارد متعدد قسمت‌هایی از ان در اثر حملات خرابکارانه تخریب شده است. بنابراین فعالیت این خط لوله با ظرفیت کامل نیازمند سرمایه‌گذاری مجدد است. توان عملیاتی فعلی این خط لوله حدود 500 هزار بشکه در روز است.

خط لوله کرکوک بانیاس

خط لوله انتقال نفت خام کرکوک به بندر بانیاس در گذشته بخشی از نفت خام عراق را از طریق سوریه به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی انتقال می‌‌داده است. این خط لوله 800 کیلومتری در سال 1952 آغاز به کار کرده و ظرفیت انتقال روزانه 300 هزار بشکه در روز را داشته است. در تهاجم سال 2003 آمریکا به عراق این خط لوله به‌طور کامل تخریب شده و در حال‌حاضر از ان استفاده نمی‌شود. در سال 2007 سوریه و عراق توافق کردند تا این خط لوله را تعمیر کرده و دوباره از آن استفاده کنند. اما مقامات عراقی پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی لازم اعلام کردند که تعمیر و بازسازی این خط لوله فاقد صرفه اقتصادی بوده و لذا خطوط لوله جدیدی به مقصد بانیاس احداث خواهند کرد.

دو خط لوله نفتی جدید عراق - سوریه حداکثر ظرفیت انتقال روزانه دو میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام عراق را خواهد داشت. بطوریکه خط لوله نفتی بزرگ‌تر با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه برای انتقال نفت خام سنگین و خط لوله دیگر با ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون و 250 هزار بشکه برای انتقال نفت خام سبک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است تحولات اخیر سوریه موجب شده پیگیری احداث این خط لوله تا برقراری ثبات و امنیت کامل در سوریه به تعویق بیفتد.

خط لوله عراق عربستان

این خط لوله در سال 1989 با ظرفیت 1.65 میلیون بشکه در روز و با سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلار از طرف دولت عراق و تحت مالکیت این کشور راه‌اندازی شد. این خط لوله با قطر 48 اینچ از جنوب عراق به بندر موجز در نزدیکی بندر ینبع در دریای سرخ متصل می‌شود. عراق هم با ساخت یک خط لوله جدید قصد دارد بخش عمده نفت خام صادراتی میادین منطقه بصره در جنوب این کشور را با دور زدون تنگه هرمز از دریای سرخ به بازارهای جهانی صادر کند

کویت

کویت تنها کشوری است که هیچ گزینه مستقیمی برای صادرات نفت خام خود در خارج از تنگه هرمز در اختیار ندارد. این کشور در سال 2011 حدود 4/2 میلیون بشکه در روز صادرات نفت خام داشته است. البته کویت می‌تواند از طریق خط لوله غیرفعال عراق - عربستان (IPSA) که از کویت عبور کرده و به دریای سرخ متصل می‌شود، نفت خام خود را صادر کند که این امر هم با توجه به اینکه 80درصد صادرات نفت خام عراق از خلیج فارس صورت می‌گیرد و در صورت بسته شدن تنگه هرمز، این کشور چاره ای به جز انتقال آن از طریق خط لوله فی مابین خود با عربستان ندارد

عربستان دریای سرخ

عربستان در حال حاضر 75 درصد از نفت خام صادراتی خود را از طریق خلیج‌فارس به فروش می‌رساند. به طوری که در مجموع ظرفیت دو پایانه صادراتی رأس تئوره (5/6-6 میلیون بشکه در روز) و رأس‌الجمعیه (3 تا 5/3 میلیون بشکه در روز) در شرق این کشور به 9 تا 10 میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود. با این وجود حود 25 درصد از نفت خام خود را نیز در دریای سرخ به مشتریان اروپایی تحویل می‌دهد. پایانه صادراتی ینبع در غرب عربستان نیز توان صادرات پنج میلیون بشکه در روز را دارد. براساس اطلاعات منتشر شده پایانه‌های صادراتی عربستان در شرق و غرب این کشور در مجموع ظرفیت صادرات 14 تا 15 میلیون بشکه در روز نفت خام و فرآورده‌های نفتی را دارا هستند. مهم‌ترین خط لوله صادرات نفت خام عربستان به شرح زیراست.

خط لوله شرق غرب عربستان

این خط لوله به طول 1200 کیلومتر و قطر 48 اینچ در سال 1981 با ظرفیت اولیه 1.85 میلیون بشکه در روز بین منطقه آبکیک واقع در شرق عربستان و بندر ینبع در ساحل دریای سرخ واقع در غرب این کشور احداث گردید.

خط لوله ترانس عربی

غیر فعال است به خاطر مسائل سوریه

خط لوله عربستان بحرین

تنها خط لوله بین‌المللی فعال عربستان است که با عمر حدود 60 سال نفت خام سبک میادین ابوصفرا و دمام را با ظرفیت 200 تا 250 هزار بشکه در روز از طریق زیر دریا ببحرین منتقل می‌کند. با توجه به فرسودگی و سن زیاد این خط لوله قرار است با خط لوله 14 کیلومتری به ظرفیت 350 تا 450 هزار بشکه در روز از بندر آبکیک به پالایشگاه بحرین در جایگزین شده

قطر به تنهایی سالانه 77 میلیون تن ال.ان.جی را از تنگه هرمز به بازارهای جهانی مصرف کننده گاز همچون ژاپن، کره جنوبی، هندوستان، چین، اروپا و شرق آسیا منتقل می کند همانطور که در فیلم ملاحظه کردید خط لوله فجیره یکی از خط لوله های مهم می باشد که گاز قطر رابه سواحل مکران می رساند


خط لوله حبشه - فجیره

این خط لوله از میدان حبشه امارات آغاز می شود و به بندر فجیره در سواحل مکران ختم می‌شود

خط لوله حبشه - فجیره حدود 68درصد از کل توان صادراتی نفت خام امارات و نزدیک به 54درصد از نفت خام تولیدی این کشور در سال مذکور است.

بازارهای آسیایی را که عمده نیاز خود را از کشورهای خلیج فارس تأمین می‌کنند، افزایش می‌دهد. براساس مطالعات انجام شده پنج روز زمان لازم است تا نفتکش ها از باب‌المندب در دریای سرخ، نفت خام عربستان را به مشتریان آسیایی آن تحویل دهند، ولی به بازار اورپا و آمریکا نزدیکتر شده است و این پروژه مقرون به صرفه بوده و هست.

Coastal Geotechnical Engineering in Practice, Volume 2-A Nakase

این کتاب جلد دوم مهندسی ژئوتکنیک سواحل و دارای 278 صفحه می باشد در سال 2002 چاپ شده است. نویسنده آن مرحوم پرفسور 
Nakase

یکی ازدانشمندان ژاپنی مسئولیت های عمرانی و فرهنگی گوناگونی در ژاپن به عهده داشته است از قبیل استاد دانشگاه و وزیر راه و ترابری و بنیان گذار موسسه ها و مراکز علم مکانیک خاک نقش به سزای در پروژه های بزگ ژاپن بر عهده ایشان بوده از جمله طراح و محاسبه فرودگاه بین المللی کانسای این فرودگاه در دریا ساخته شده است و فرودگاه بین المللی توکیو و دیگر پروژه های عمرانی 

Coastal Geotechnical Engineering in Practice Volume 2

This file is password

password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text and change the color to use to download it

کلمه عبور /Password               دانلود/ Download

فرودگاه کانسای ژاپن/Kansai International Airport, Japan

نحوه استفاده از زمین های در معرض خطر بالا آمدن آب دریای خزر/How to use the land at high risk of Caspian Sea

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ 7/05/1370 با توجه به نتایج مطالعات ‌انجام شده توسط وزارت نیرو درمورد تغییرات آب دریای خزر ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش ‌اراضی ساحلی و لزوم استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و تکنولوژی پیشرفته برای حداکثر بهره‌ وری از زمینهای ساحلی و جلوگیری از خطر و خسارات بالا آمد آب دریا، موارد زیر را تصویب ‌نمود:

1-      کمیته‌ای به ریاست معاون وزارت نیرو و عضویت معاونین (نمایندگان اعضای شورای عالی‌ ) وزارتخانه ‌های مسکن و شهرسازی ‌، کشور ، کشاورزی‌، جهاد سازندگی و سازمان محیط زیست‌ ، مطالعات همه جانبه در زمینه بالا آمدن آب دریا و اثرات آن بر اراضی و مستحدثات ساحلی و روشهای مقابله با آن و همچنین برنامه ادامه مستمر این مطالعات را تا آخر سال 1370 انجام داده و نتایج آن را به شورای عالی گزارش نماید.

2-      وزارت مسکن و شهرسازی طرح جامع اسکان جمعیت در مناطق ساحلی دریای خزر را برپایه مطالعات طرح منطقه‌ای به منظور تامین اراضی کافی همراه با ضوابط خاص احداث ‌ساختمان در آنها تا آخر سال 1371 تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری برساند.

3-      وزارت مسکن و شهرسازی ضمن تهیه طرح جامع اسکان جمعیت در مناطق ساحلی دریای ‌خزر با استفاده از آخرین مطالعات ضوابط و مقررات دایمی استفاده از زمینهای واقع در معرض خطر بالا آمدن آب دریای خزر را قبل از پایان سال 1371 برای بررسی شورای عالی تهیه نماید و تا آن ‌تاریخ ضوابط و مقررات ذیل لازم ‌الاجرا است‌:

الف) از تاریخ این اصلاحی احداث هر نوع ساختمان غیر از سازه‌های سبک و موقت برای استفاده‌فصلی از دریا و نظایر آن در تمام اراضی ساحلی دریای خزر بدون رعایت تراز از حداقل 24 برای‌معیار و محوطه‌ها و احداث کلیه ساختمانهای امدادی‌، درمانی‌، ادارات اصلی شهر و منطقه‌ ، تاسیسات آب و برق  و مخابرات و همچنین هرگونه تاسیسات و تجهیزات و ساختمانهای خدماتی ‌که توقف و تعطیل کار و خدمات آنها برای شهر قابل تحمل نبوده و امکان جایگزینی سریع آنها درصورت محاصره شدن در آب نباشد در زیر تراز (22ـ) ممنوع است‌. فهرست کامل ساختمانهای ممنوع در زیر تراز (22ـ) مشترکا توسط وزارتین مسکن و شهرسازی‌ و کشور ظرف مدت یکماه تهیه و اعلام خواهد گردید.

تبصره- احداث پروژه‌های خاص مثل هتل و تاسیسات توریستی و مجموعه‌سازیها با استفاده ‌از سازه‌های مقاوم در برابر آب با رعایت تراز 24ـ برای دسترسی‌ها در اراضی زیر تراز 24ـ مجاز است مشروط بر اینکه طرح شهرسازی آنها حسب مورد به تصویب کمیسیون ماده 5 یا مرجع ‌تصویب طرح هادی و یا مراجع مسئول صدور پروانه و نظارت در خارج از محدوده حریم شهرهابرسد.

     ب) لازم است شهرداریها و مراجع مسئول خارج از محدوده و حریم شهرها با همکاری سازمان ‌نقشه ‌برداری کشور ترازهای (24ـ) و (22ـ) را در روی زمین به تعداد کافی علامت گذاری کرده و برای ‌تعیین رقوم دسترسی به ساختمانها در صدور پروانه‌های ساختمانی مفاد این مصوبه را رعایت کنند وزارت مسکن و شهرسازی هزینه علامت گذاری داخل شهرها را پرداخت خواهد نمود.

ت) رعایت مفاد مصوبه در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی و هادی شهری و روستایی الزامی ‌است و در مورد طرحهای جامع و تفصیلی و هادی شهری و روستایی قبلی با توجه به قرار گرفتن‌ بخشی از شبکه ارتباطی و محوطه ‌ها در خارج از تراز (24ـ) و ضرورت جایگزینی آنها در بالای تراز(24ـ) و همچنین انتقال کاربری های که نباید زیر تراز (22ـ) اصلاحات لازم بایستی به عمل آمده و به‌ تصویب مراجع ذیربط برسد.

تبصره ـ دستگاههای مسؤول تهیه طرحهای هادی روستایی تا آخر 70 طرحهای هادی‌روستاهای مشمول این مصوبه را تهیه خواهند نمود.

3 ـ از آنجا که در کنار اجرای این مصوبه هرچه سریعتر طرح ساحل سازی توسط وزارت نیرو نیزضرورت دارد از هیات محترم دولت درخواست می‌شود در تامین اعتبارات مطابق برنامه زمانبندی ‌پیشنهاد شده توسط وزارت نیرو اقدام گردد.

فهرست ساختمانهایی ممنوع در زیر تراز 22ـ اراضی ساحلی دریای خزر

که به موجب بند 1قسمت 2 ضوابط نحوه استفاده از زمین های واقع در معرض خطر بالا آمدن آب دریای خزر که در تاریخ 7/5/1370 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده است، ساختمان های مشمول ممنوعیت احداث در زیر خط تراز (22-) به شرح تعیین می شود:

1-      ساختمان های درمانی

2-      ساختمان های آموزشی

3-      ساختمان های اداری

4-      ساختمان فرهنگی

5-      تجهیزات شهری

6-      تاسیسات شهری

7-      حمل و نقل و انبارها

Coastal Geotechnical Engineering in Practice, Volume 1-A Nakase

این کتب 2 جلد می باشد این فایل جلد اول است جلد اول در سال 2000 چاپ شد و دارای 806 صفحه می باشد. درباره چالش های مهندسی ژئوتکنیک مطرح کردن برنامه ریزی طراحی و ساخت ساز و مراحل تعمیر و نگهداری پروژه های ساحلی در سراسر جهان برای مشاوران و پیمانکاران  مهندسان ژئوتکنیک نقش به سازی دارد.

COASTAL GEOTECHNICAL ENGINEERING IN PRACTICE Volume 1

This file is password

password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text and change the color to use to download it

کلمه عبور /password              دانلود / Download                                                                                               


بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم وتنگه هرمز در سال 1363 رسمآ افتتاح و درمورد بهره برداری قرار گرفت.این مجتمع عظیم بندری در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از 2238 کیلومتر مرزدریایی واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با بنادر معروف بین المللی تقریبآ نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.

بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قرار دارد که یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی در دنیاست این  کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند. موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم،بر خورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر بفرد تبدیل نموده است.

برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایه گذاران در راستای انجام فعالیت های پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی در قالب قراردادهای، BOT ، BOOT، اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از پتانسیل ها و ظرفیت های منحصر به فرد این منطقه می باشد.

بندرشهید رجایی بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور را در اختیار دارد،همچنین حجم قابل قبولی از عملیات جا به جایی کالای عمومی خصوصآ محصولات فولادی، فله خشک (غله و سنگ آهن)، فله مایع (روغن های خوراکی) و فرآورده های نفت خام در این بند انجام می گیرد.

طرح توسعه ترمینال های کانتینری بندر شهید رجایی شامل 7 فاز است که ترمینال دوم آن در سال 1389 به بهره برداری رسید. این ترمینال قابلیت پهلودهی بزرگترین کشتی های کانتینری نسل هفتم دنیا با آبخور 17 متر و ظرفیت بیش از 140 هزار تن DWT را دارد و با تعداد 8 دستگاه گنتری کرین سوپر پست پاناماکس در حال ارائه خدمات می باشد.


بندر شهید رجایی با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور عملکرد بیش از 2.6 میلیون TEU در سال 1390 داشته است.

از سوی دیگر، درآینده تعداد 18 دستگاه گنتری کرین جدید از همین نسل در این ترمینال نصب خواهد شد و ظرفیت بندر شهید رجایی را به 6 میلیون TEU کانتینر ارتقاء خواهد داد.

قراردادهای واگذاری امتیاز (Build operate Transfer)  BOT

واگذاری امتیاز سرمایه گذاری، طراحی، اجرا، بهره برداری، فروش محصولات و باز پرداخت هزینه و نهایتآ واگذاری پروژه، در شرایط مطلوب به طرف، به صورت های:

ساخت، بهره برداری و واگذاری BOT

ساخت، مالکیت، بهره برداری و واگذاری BOOT

طراحی، ساخت، بهره برداری DBO

طراحی، ساخت، بهره برداری و واگذاری  DBOT

ساخت، مالکیت، بهره برداری BOO

ساخت، واگذاری ، بهره برداری BTO

طراحی، ساخت، تامین منابع، بهره برداری DBFO

Shahid Rajaee Port Special Economic Zone at a glance

Shahid Rajaee Port Special Economic Zone is situated in 23 km west of Bandar Abbas city and north of Qeshm island and hormoz strait. This port conducts almost half of Irans trade performances through its maritime connections and cargo exchange with the world top 80 ports

South-north transit corridor which is one of the most important international transit corridors. This corridor connects the indian ocean & Persian gulf to Caspian sea through Iran and then to saint Petersburg and north Europe through Russia

اجرایی عملیات بالانس در کار ژئوتکنیک/ Geotechnical work balance operations

این فیلم عملیات بالانس در کار ژئوتکنیک نشان می دهد.

The film shows the balance in the geotechnical work

بی‌شک یکی از روش‌های بهبود خواص مکانیکی خاک افزایش تراکم آن است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، یکی از این روش‌ها که بسیار سریع و ارزان می‌باشد (البته در مناطق غیرمسکونی) تراکم از طریق انفجارهای کنترل شده است. در پایان این فیلم با توجه به اینکه امواج تولید شده در اثر انفجار مشابه اعمال نیروی زلزله است، لذا جوشش ماسه به وضوح دیده می‌شود

فیلم آموزشی آزمایش نفوذ مخروط در بستر دریا توسط کشتی /Educational film on the seabed Cone Penetration Test by ship

فیلم آموزشی آزمایش نفوذ مخروط در بستر دریا توسط کشتی

Educational film on the seabed Cone Penetration Test by ship


دستگاه نفوذ مخروطی Cone Penetration Test ( CPT) یکی  از کاراترین دستگاه های آزمایشهای برجا

In situ testing  مطالعات ژئوتکنیک می باشد.

ثبت نتایج بصورت پیوسته در عمق بستر دریا، امکان ثبت فشار آب منفذی بصورت پیوسته، امکان تشخیص لایه های با ضخامت بیشتر از 5 سانتیمتر از خاکهای روانگرا ( لنزهای ماسه ای) تکرار پذیر بودن نتایج آزمایش (Repeatability) استاندارد بودن نحوه انجام آزمایش، کاهش دست خوردگی خاک و سرعت انجام آزمایش، از مهمترین ویژگی های دستگاه CPT می باشد.