دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

تراکم دینامیکی/Dynamic Compaction

Special Compaction Techniques

Several special types of compaction techniques have been developed for deep compaction of  in-place  soils, and  these  techniques  are  used  in  the  field  for  large-scale  compaction works. Among  these, the popular methods  are vibroflotation, dynamic  compaction, and blasting. Details of these methods are provided in the following sections

 

روشهای خاص تراکم

در سالهای اخیر روشهای تراکم خاصی توسعه یافته است که از آنها در کارگاه برای کارهای بزرگ مقیاس استفاده می شود. در میان آنها،روشهای تراکم ارتعاشی غوطه ور،تراکم دینامیکی،انفجار،پیش بارگذاری و پایین آوردن سطح آب زیر زمینی از همه معمولتر هستند.


Vibroflotation

Vibroflotation is a technique for in situ densification of thick layers of loose granular soil

deposits. It was developed in Germany in the 1930s. The first vibroflotation device was

used in the United States about 10 years later. The process involves the use of a Vibroflo

Dynamic Compaction

Dynamic compaction (DC), also known as dynamic deep compaction, was advanced in

the mid-1960s by Luis Menard, although there are reports of the procedure being per-

formed over 1000 years ago.

Dynamic compaction is a technique that has gained popularity in the United States for

the densification of granular soil deposits. This process consists primarily of dropping a

heavy weight repeatedly on the ground at regular intervals. The weight of the hammer

used varies over  a  range of 80  to 360 kN, and  the height of  the hammer drop varies

between 7.5 and 30.5 m. The stress waves generated by the hammer drops aid in the den-

sification. The degree of compaction achieved at a given site depends on the following

three factors:

1. Weight of hammer

2. Height of hammer drop

Spacing of locations at which the hammer is dropped.3


 

تراکم دینامیکی

در تراکم دینامیکی،که از آن برای تراکم نهشته های دانه ای استفاده می شود،روش کار بدین ترتیب است که با استفاده از یک جرثقیل دکل بلند، وزنه ای سنگین تا ارتفاع قابل توجهی بالا برده شده واز آنجا بر روی محل مورد نظر پرتاب می شود و این کار به دفعات تکرار می گردد.وزن وزنه در حدود 80 تا 350 کیلو نیوتن و ارتفاع سقوط آن 7.5 تا 30 متر است.موجهای تنشی تولید شده در اثر سقوط وزنه،باعث تراکم محیط می شود.درجه تراکم کسب شده بستگی به عواملی زیر داد:

الف- وزن وزنه

ب- ارتفاع سقوط

پ-فواصل نقاطی که وزنه بر روی آنها می افتد.

در خاکهای ماسه ای ریزدانه از این روش برای کاهش خطر روانگرایی در شرایط زمین لرزه استفاده می شود.زیرا تراکم نسبی خاک به این ترتیب افزایش می یابد.

لئونارد،کوتر، و هولتر (1980) رابطه زیر را برای تعیین عمق موثر نفوذ تراکم ارائه کردند:

هرچی وزن افزایش پیدا کند عمق نفوذ هم زیاد می شود و از طرفی ارتفاع سقوط هم کم می شود.

D=0.65رادیکال وزن *ارتفاع

این فیلم برای اولین با در شبکه های اجتماعی آپلود شده.


کاربرد تراکم دینامیکی خاک در دریا/Application of Soil Dynamics in the Sea

 

قبل از قرار گرفتن کیسونها در محل بستر زیر دریا را آماده سازی می نمایم مسیر بستر توسط مصالح سنگی ریز و درشت در مسیر پخش می شود.حال باید این مسیر را متراکم کرد روش کار مانند تراکم دینامیکی خاک در خشکی می باشد با این تفاوت که جرثقیل تراکم دینامیکی روی بارج سوار می شود و وزنه ای این جرثقیل 5 تنی می باشد حال بارج را در مسیر بستر کیسونها قرار می دهیم و تراکم دینامیکی در دریا شروع می کنیم.

با ارتفاع مشخص وزن بالا برده می شود در درون دریا به هیچ وجه وزن از داخل دریا خارج نمی شود.مسیر بستر توسط دستگاه GPS به طوردائم کنترل می شود،بعد از اتمام تراکم دینامیکی مسیر توسط گروهی از غواص ها و یک میله (مانند شمشه)به طول مسیر بستر کیسونها روی آن کشیده می شود خلل و فرجهامسیر مشخص و پر می شود بستر آماده برای نشستن کیسونها می باشد.

در یک فرست مناسب فیلم این عملیات در بندرکانتینربر کلنبیا با جزئیات نمایش داده می شود.


Rock rip-rap for caisson footprint & the compaction work is carried out by using 5 ton ramming boat leveling of footprint leveling is carried out by the diver using the scraping rod with rock material supplied by the string device.