دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

Airport design and operation, Third Edition , by Antonin Kazda,Emerald,2015

Airport design and operation, Third Edition , by Antonin Kazda,Emerald,2015

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

دانلود/Download                 کلمه عبور/Password



Contents

1.Air Transport & Airports

2.Predicting Traffic

3.Airport site selection & runway system orientation

4.Runways

5.Runway strips & other areas

6.taxiways

7.Aprons

8.Pavements

9.Aircraft ground handling

10. Aircraft Refuelling

11.cargo

12.Passenger terminals

13.Security

14.Landside Access

15.Visual Aids for Navigation

16.Electrical energy supply

17.Radio navigation aids

18.Airport winter operation

19.Airport emergency services

20.Environmental control

21.wildlife control

غار آبی فینگال اسکاتلند/ Fingal Cave of Scotland

غار آبی فینگال اسکاتلند/ Fingal Cave of Scotland

این غار در اسکاتلند و در میان آبهای اقیانوس آرام قرار گرفته است،غاری باشکوه و با ابهت که در اثر برخورد امواج خروشان با بدنه ی آن شکل و شمایل زیبایی به خود گرفته است.

این غار در جزیره ای خالی از سکنه ای بنام (Staffa) قرار گرفته است، جزیره ای که یکی از جزایر هیبرید (Hebrides) اسکاتلند است،به عبارت دقیق تر باید بگوییم که فینگال در سمت غربی اسکاتلند قرار گرفته و با عظمتش خودنمایی می کند.

نام اسکاتلندی این غار نیز (Uaimh Bhinn) است که به معنای غار ملودیک می باشد.

ارتفاع غار فینگال حدودا 22 متر (21.9456 متر ) است و تا 82 متر زیرآبهای اقیانوس هم ادامه دارد سنگ هایش به صورت چند ضلعی برش خورده اند و قدمتی چند میلیون ساله دارند، همه ی این ویژگی ها در کنار هم قرار گرفته اند و غاری محبوب در نظر گردشگران و ماجراجویان را ساخته اند.

Fingal's Cave is a sea cave on the uninhabited island of Staffa, in the Inner Hebrides of Scotland, known for its natural acoustics. The National Trust for Scotland owns the cave as part of a National Nature Reserve. It became known as Fingal's Cave after the eponymous hero of an epic poem by 18th-century Scots poet-historian James Macpherson

Little is known of the early history of Staffa, although the Swiss town of Stäfa on Lake Zurich was named after the island by a monk from nearby Iona. Part of the Ulva estate of the Clan MacQuarrie from an early date until 1777, the cave was brought to the attention of the English-speaking world by 18th-century naturalist Sir Joseph Banks in 1772

  It became known as Fingal's Cave after the eponymous hero of an epic poem by 18th century Scots poet-historian James Macpherson. It formed part of his Ossian cycle of poems claimed to have been based on old Scottish Gaelic poems. In Irish mythology, the hero Fingal is known as Fionn mac Cumhaill, and it is suggested that Macpherson rendered the name as Fingal (meaning "white stranger") through a misapprehension of the name which in old Gaelic would appear as Finn. The legend of the Giant's Causeway has Fionn or Finn building the causeway between Ireland and Scotland


شالوده ماشین آلات (تحت بارهای دینامیک)/Soil mechanics & foundation

شالوده ماشین آلات (تحت بارهای دینامیک)/Soil mechanics & foundation

بار دینامیک به باری اتلاق می شود که باعث ارتعاش سیستم کل شود.بی قاعده ترین بارهای دینامیک،بارهای ناشی از زلزله و انفجار می باشد. زلزله باعث تکانهای اتفاقی زمین می شود و در صورتی که سیستم خاک- شالوده تحت تاثیر این تکانها قرار گیرد، یک ارتعاش اتفاقی و بی قاعده در آن به وجود می آید.در اثر این ارتعاش، شالوده ممکن است نشست نماید و سازه متکی بر آن فرو ریزد.ارتعاش به وجود آمده به علت کارکرد ماشین آلاتی نظیر موتورهای پیستونی،دورانی وضربه ای است.

شالوده پرسهای ضربه ای که از آنها برای شکل دادن به قطعات فولادی،برش،ایجاد سوارخ و غیره استفاده میشود، تحت تاثیر بارهای ضربه ای تکرارشونده قرار دارند.یک چکش آهنگری متشکل از،شالوده،سندان،چکش و قالب است.قطعه فولادی روی سندان قرار گرفته و با ضربات مکرر چکش به شکل دلخواه در می آید.قاب دستگاه هم می تواند به سندان و هم به شالوده متصل شود که در حالت اول وزن آن به سندان و در حالت دوم به شالوده افزوده می شود.در زیر سندان در محل اتکای آن به روی شالوده،یک بالشتک چوبی از چوب بلوط با چند لایی  قرارداده می شود.آرماتوربندی شالوده در زیر بالشتک،متشکل از 2 تا 4 شبکه افقی میلگرد نمره 8 تا 12 میلیمتر می باشد که در فواصل 10 تا 20 سانتیمتر از یکدیگر قراردارند.در نزدیکی سطح تماس شالوده با خاک، آرماتوربندی متشکل از یک یا دو شبکه افقی میلگرد نمره12 تا 20 میلیمتر میباشد که در فواصل 15 تا 30 سانتیمتر از یکدیگر قرار دارند. فواصل شبکه های افقی در زیر سندان بین 10 تا 15 سانتیمتر و در نزدیکی سطح تماس شالوده با زمین بین 15 تا 30 سانتیمتر می باشد.وزن چکش شامل وزن سر چکش و میله هادی می باشد که از این به بعد به این مجموعه چکش می گوییم.چکش در واقع قسمت سقوط کننده دستگاه میباشد.وزن سندان در حدود 15 تا 20 برابر وزن چکش است. نسبت وزن شالوده به وزن چکش در حدود 66 تا 120 منظور می شود.

چکش می تواند از نوع سقوطی و یا پنیوماتیک (هوای فشرده) باشد. دردستگاههای مدرن از چکشهای دو طرفه استفاده می کنند. در این نوع چکشها،بخار یا هوای فشرده هم در موقع بلند کردن چکش و هم در موقع سقوط آن، عمل می نماید. بنابراین در لحظه بر خورد،سرعت و انرژی جنبشی به مقدار قابل توجهی بیشتر از چکشهای یکطرفه خواهد بود.در چکشهای یکطرفه ازهوای فشرده با بخار فقط برای بلند کردن چکش استفاده می شود.

ضخامت بالشک چوبیدر زیر سندان:

به منظور کاهش تاثیرات ضربه بر روی شالوده،در محل اتکای سندان روی شالوده،از بالشتک چوبی استفاده می شود.

ضخامت بالشتک بستگی به سرعت چکش قبل و بعد از ضربه، سرعت چکش و ستدان بعد از ضربه وزن چکش دارد. برای چکش به وزن 10 کیلونیوتن این ضخامت مساوی .... سانتیمتر و برای چکشهای سنگین تر از 30 کیلونیوتن، این ضخامت تا حداکثر .... سانتیمتر منظور می شود. ضخامت بالشتک باید طوری انتخاب شود که تنشهای دینامیک منتقل شده به بالشتک از مقادیر مجاز تجاوز نکند. تنشهای مجاز چوبهای مختلف به قرار زیر است:

300 نا 350 کیلوگرم بر سانتیمترمربع بلوط

200 نا 250 کیلوگرم بر سانتیمترمربع کاج

150 نا 200 کیلوگرم بر سانتیمترمربع کاج اروپایی

در تحلیل دینامیک، سیستم چکش-سندان شالوده با دو درجه آزادی منظور می شود.با لشتک بین سندان و شالوده،یک جسم الاستیک با ثابت فنر و خاک زیر شالوده جسم الاستیک دیگر با ثابت فنر منظور می شود.

یک شالوده در حالت کلی باید دو شرط زیر برآورده سازد:

الف-خاک زیر شالوده در مقابل گسیختگی برشی پایدار باشد.

ب-نشست باید در محدوده مجاز باشد.

تنش مجاز خاک هم باید در مقابل با استاتیک و هم باید در مقابل بار دینامیک جوابگو باشد. تحت بارهای دینامیک،نباید هیچگونه نشستی،جزئ نشست الاستیک در خاک زیر شالوده به وجود بیاید.شالوده مناسب شالوده ای است که احتیاجات پایداری را بر آورده نموده و در ضمن اقتصادی باشد.

توربینهای بخار،ژنراتورها،پمپ سانتریفوژ (گریز از مرکز) در رده ماشینهای نوع اول قرار می گیرند. کمپرسورهای گاز و هوا،موتورهای عکس العملی و تلمبه های عکس العملی در رده ماشینهای نوع دوم قرار می گیرند.و بالاخره چکشهای آهنگری،پرسها منگنه زن(سوارخ کن) در رده ماشینها نوع سوم قرار می گیرند

سازه های فضایی/Space Structures

سازه های فضایی

سازه فضاکار چیست؟

سازه فضاکار یک سیستم خرپای سه بعدی است که دهانه های آن در دو جهت گسترش یافته اند و اعضای آن در دوجهت گسترش یافته اند واعضای آن فقط تحت تاثیر کشش و فشار قراردارند.این سازه ها از مدولهای یکسان و تکرار شونده با لایه های موازی در بالا و پایین (مشابه میله های فوقانی و تحتانی خرپا) تشکیل می گردند.سازه فضا کار،به مجموعه سازه های مشابهی اطلاق می شود که شامل شبکه ها، طاقها،برجها،شبکه های کابلی،سیستمهای پوسته ای و غشایی،سازه های تا شونده و ترکیبات کشی بستی می شود.این تعریف،یک تعریف ریخت شناسانه از سازه های فضاکار است.

یک قاب فضایی یا سازه فضایی، عبارت است از سازه ای که از اجزای خرپا مانند سبک و محکم تشکیل شده از پایه هایی که در یک الگوی هندسی در کنار هم قرار گرفته اند.قابهای فضایی برای پوشش دادن دهانه هایی که تکیه گاه کم تعدادی دارند به کار می روند.چون در قابهای فضایی،همچون خرپاها از مثلث استفاده می شود،لنگرهای خمشی،به صورت بارهای کششی و فشاری به اعضای محوری خرپا منتقل می گردند که این خود باعث مستحکم بودن قابهای فضایی می شود.

اصطلاح سازه فضایی گاهی اوقات به جای سازه فضاکار بکار می رود که این دو اصطلاح از لحاظ کلمه ای مترادفند؛ولی از لحاظ معنا و مفهوم با هم تفاوت دارند. سازه فضایی به سازه ای اطلاق می شود که در فضای خارج از جو ساخته یا مورد استفاده قرار گیرد که ممکن است خود یک فضاکار باشد.

یک قاب فضایی ساده

ساده ترین نوع قابهای فضایی به این گونه است که هرم هایی با سقف تخت و با استفاده از میله ها یا آلومینیومی یا فولادی میله ای شکل ساخته شوند.در بیشتر مواقع،این نوع از قابها شبیه به بازوی متحرک افقی یک جرثقیل برجی است که در کنار هم قرار گرفته اند.نوع دیگر قابهای فضایی که دارای استحکام بیشتری نیز هست،به صورت هرم های چهاروجهی به هم پیوسته اجرا می شوند.در این حالت،همه اعضای محوری قاب،دارای طول یکسانی هستند. از نظرفنی،این نوع از قاب فضایی،مانند یک شبکه برداری یا یک خرپای هشت گانه است.در انواع دیگر قابها نیز،با تغییر دادن طول اعضای محوری، شکل کلی سازه به صورت انحناء یا اشکال هندسی دیگر تغییر می یابد.


کاربرد سازه های فضاکار

قابهای فضایی در ساختمانهای مدرن کاربرد فراوانی دارند. این نوع از قابها بیشتر در سقفهایی با دهانه های بزرگ در ساختمانها مدرن تجاری و صنعتی دیده میشوند.سیستم های سازه فضاکار در سازه هایی که در آنها احتیاج به پوشش دهانه های بزرگ و بدون ستون است از قبیل:

آشیانه هواپیماها،سالنهای کارخانه ها، پوشش استادیوم های ورزشی،باشگاه های ورزشی،پارکینگ های طبقاتی،مراکز فرهنگی و تفریحی،تالارهای تجمع و سخنرانی،سالن اجتماعات،سینماها،آمفی تئاترها،مراکز خرید(بازارهای خرید)،ایستگاههای راه آهن،ترمینالها و اهداف بسیار دیگربکارمی رود.سیستم های سازه های فضاکار در سازه هایی چون دکلهای انتقال نیرو،برج های مخابراتی،برج های ذخیره آب،بشقابهای مخابراتی و رادیویی،نیز کاربرد دارند.

انواع سازه فضاکار

الف-سازه های فضاکار از لحاظ مصالح

ب-سازه های فضاکار از لحاظ ساختار سازه های فضاکار از لحاظ ساختار

شبکه های دو لایه

شبکه های دولایه یکی از مهمترین و متداول ترین انواع سازه های فضاکار به شمار می روند.این نوع سازه ها از دو صفحه عناصر که این دو صفحه که با یکدیگر موازی و توسط عناصر میانی به یکدیگر متصل اند تشکیل شده است.

شبکه های سه لایه

شبکه های سه لایه از دو صفحه بالا و پایین و یک صفحه میانی تشکیل شده اند که هر یک از صفحات بالا و پایین توسط اعضای میانی به صفحه میانی متصلند.این شبکه ها در مواقعی به کار می روند که سازه دارای دهانه خیلی بزرگی باشد و ارتفاع شبکه دو لایه جوابگو قیود آن نباشد.به عنوان مثال:ایستگاه راه آهن جمهوری اسلامی ایران-تهران، نماز جمعه   تهران -دانشگاه تهران

سازه های چلیکی

اگرشبکه ای در یک جهت دارای انحناء باشد سازه های چلیکی نامیده می شود.این بیشتر برای پوشش سطوح مستطیلی شکل بکار برده می شوند.

سازه های گنبدی:

در صورتی که شبکه ای در دو جهت دارای انحناء باشد،سازه گنبدی نامیده می شود. در ساخت گنبدها سعی بر آن است که اعضا دارای یک اندازه باشد اما به هر حال تعداد انواع اعضا زیاد خواهد بود.برای ایجاد ساختار گنبدی کافی است یک شبکه را(به هر شکل دلخواه) روی یک کره تصویر نمود.

سازه های تاشو

این نوع سازه ها مثل چتر قابلیت جمع شدن و انتقال دارند و کاربرد عمده آنها در مکانهایی است که به دلیل محدودیتها جوی،مکانی،زمانی و مصالح،ساخت دیگر سازه ها امکانپذیر نباشد.سازه های تاشو بیشتر برای اماکن موقت مانند سیرکها، نمایشگاه ها و مناطق سیل و زلزله زده بکار می رود.

سازه های بادشو

سازه هایی هستند که از مواد مخصوص لاستیکی یا پلاستیکی ساخته می شوند و در مواقع استفاده با پمپ باد می شوند.

سازه های ماهواره ایی

سازه هایی هستند که به صورت خرپاهای فضایی در ارتفاع ساخته می شوند و کاربرد آنها در سازه های ماهواره ای،خطوط انتقال نیرو و برج های مخابراتی است.

سازه های پل های فضاکار

پل هایی هستند که از خرپاهای مرکب فضایی ساخته می شوند.این نوع پل ها برای دهانه های بزرگ بعد از پل های کابلی در درجه اهمیت اند.

مزایا سازه های فضاکار

زیبایی:

طراحی اجزاء سازه ای در این سیستم به گونه ای است که سیستم اجرا شده از چنان زیبایی بر خوردار است که در اکثر پروژه های اجراشده،از چنان زیبایی بر خوردار است که در اکثر پروژه های اجرا شده،سازه بصورت نمایان باقی می ماند،حتی در بسیاری از مورد جهت نماسازی ها از این سیستم استفاده می گردد.

امکان همزمانی اجرای سازه فضایی با عملیات ساختمانی دیگر از آنجایی که روشهای مختلفی برای بافت در این سیستم وجود دارد،امکان همزمانی اجرای این سیستم با دیگر فعالیتهای ساختمانی به طور همزمان و بدون مزاحمت وجود خواهد داشت. عبور تاسیسات از داخل سازه اجرا شده:

فضای موجود بین لایه های سازه فضایی اجرا شده محل مناسبی را جهت عبور تاسیسات برقی و مکانیکی که می بایستی در سطح سالن پراکنده شود فراهم می سازد با این مزیت که این تاسیسات از حداقل دید بر خوردار می باشد و هم چنین اتصال این قطعات و قطعات الحاقی دیگر نظیر تابلوها،نور افکن ها و... به راحتی و در تمامی سطح ایجاد شده وجود خواهد داشت.

نصب:

عدم استفاده از عملیات جوشکاری در هنگام نصب بواسطه پیش ساخته سازی اجزای سازه در کارخانه ، پیچ و مهره ای بودن کلیه اتصالات هیچگونه عملیات جوشکاری در هنگام مونتاژ ونصب سازه بر روی قطعات انجام نمی پذیرد.

سبک بودن:

علی رغم آنچه که از شکل ظاهری این سیستم به نظر می آید سازه اجرا شده بسیار سبک می باشد به طوریکه در مقایسه با دیگر سازه های ساختمانی در شرایط مساوی ترجیح داده می شود و از این سیستم در اضافه اشکوبها و در زمین های با مقاومت خاک پایین استفاده فراوانی صورت می گیرد.

سرعت:

استفاده از نرم افزارهای مختلف کامپیوتری و هم چنین نرم افزارهای خاص این سیستم که توسط متخصصین این شرکت طراحی و آماده شده است در مرحله طراحی استفاده از ماشین آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در تولید قطعات در مرحله تولید و روشهای متعددی که در زمان اجرای سازه فضایی توسط نیروهای مجرب این شرکت بکار گرفته می شود.

هزینه پایین در دهانه های بزرگ

ارزان تر بودن این سیستم در مقایسه با سایر سیستم های سازه ای به خصوص در سالنهای با دهانه بالا این سیستم را تبدیل به تنها گزینه ای نموده که با توجه به سایر مزیتهای آن دارای توجیه اقتصادی می باشد.


اسکله ها/Piers,jetty,quay..

در گذشته قبل از این که اسکله ها به گردشگاه های ساحلی تبدیل شوند در واقع بیشتر درباراندازها کاربرد داشتند.هدف اصلی از احداث بنادر،به طبع ایجاد ارتباط موثر وایمن بین ترابری دریایی وحمل و نقل زمینی است.در کشورهایی مانند ایران که دارای مرزهای آبی قابل توجهی است،برای احداث یک بندر دلایل متعدد و مهمی وجود دارد تا از سازه های دریایی مختلف جهت تسهیلات،بندری استفاده گردد.یکی از این تسهیلات اسکله (یا سازهای پهلوگیری) است که از قرنها پیش مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

در ایران از قدیمی ترین اسکله ها می توان اسکله "غزاله" در بندر امام را نام برد که بیش از 150 سال قدمت دارد و از طولانی ترین اسکله ها در جهان می توان به اسکله "پرگرسو" در ایالت مکزیک یوکاتان نام برم برد.این اسکله که در خلیج مکزیک به طول حدود 6.5 کلیومتر واقع شده است از بتن مسلح ساخته شده که بیشتر شبیه پلی به سرزمین های دور است.طول زیاداین پل به این دلیل است که به کشتی های بزرگ در ساحل بسیار که عمق یوکاتان اجازه ورود دهد.

اسکله "پرگرسو" اولین سازه بتنی جهان است که فولاد ضد زنگ حاوی نیکل ساخته شده است.و با وجود درجه نسبتا ضعیف بتن استفاده شده اسکله در محیط خشن دریا مقاومت کرده است و مدت 70 سال است که بدون تعمیر اساسی مقاومت کرده است.اسکله ها در واقع سازه ای دریایی هستند که به منظور پهلوگیری و مهار کشتی جهت بارگیری و باراندازی کالا ساخته می شوند و معمولا در درون حوضچه بنادر که مکانی ایمنی در جهت بر خورد امواج آب و طوفان است ساخته می گردند.

اسکله ها درهر بندر سه نقش دارند:

*تامین پهلوگیری و تکیه گاه مناسب برای کشتی ها و تسهیلات بندری

*تامین رابطه بین کشتی و خشکی

*نقش دیوار نگهبان برای خاک ریزی پست اسکله.

اسکله ها را در ادبیات مهندسی دریا می توان به چند دسته تقسیم کرد:

الف-اسکله سبک یا موازی (wharf)

ب-اسکله ساحلی (Quay)

ج- اسکله کوتاه (Pier)

د- اسکله بلند (Jetty)

*اسکله سبک (سبک اسکله):

سازه ای است در امتداد و متصل به ساحل دریا یا رودخانه و برای پهلوگیری و بارگیری شناورها.اسکله های سبک ممکن است دارای انبار هم باشد. در برخی کشورها بر روی سبک اسکله ها یا در امتداد آنها ساختمان سازی نیز شده است.

*اسکله ساحلی (ساحلی اسکله):

سازه ای توپر است که در امتداد آبراه،قابل کشتی رانی است و کشتی ها برای تخلیه و بارگیری در آن پهلو می گیرند.

*اسکله کوتاه (کوتاه اسکله):

سازه ای است کوتاه و معمولا عمود بر ساحل،جهت پهلوگیری قایق ها و شناورها

*اسکله بلند (بلند اسکله):سازه ای است پیشرفته در دریا جهت پهلوگیری کشتی های بزرگ و همچنین حفاظت از بندر جهت صدمات ناشی از امواج.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه صنایع دریایی در جهان از اسکله ها علاوه بر استفاده های اقتصادی از جهت گردشگری-تفریحی نیز مورد توجه هستند و کشورهای مختلف با توسعه این سازه ها از آنها جهت رونق اقتصادی و خلق در آمدزایی بندرها استفاده می کنند. در این جا به چند ساحل و اسکله شگفت انگیز گردشگردی،تفریحی جهان اشاره می شود:

 اسکله شونینگن / Scheveingen

این اسکله در شهر شونینگن هلند در نزدیکی شهر لاهه واقع شده است و در دو سطح ساخته شده که دارای طراحی خاص است و قسمتهای پایانی این اسکله چندین مغازه، رستوران و محلی برای برگزاری جشن و اجتماعات وجود دارد.همچنین یک برج به ارتفاع 60 متر با تجهیزات بانجی جامپینگ، از دیگر امکانات آن است.

اسکله راید / Ryde

از قدیمی ترین اسکله های تفریحی در دنیا است که در شهر راید در جزیره وایت /isle of wight  و به دور از سواحل جنوبی انگلستان واقع  گردیده است و گردشگران می توانند با اتومبیل این اسکله را طی کنند.

اسکله بلانکنبرگ / Blankenberge

این اسکله در کشور بلژیک در سال 1933 از بتن ساخته ساخته شده و اولین اسکله تفریحی بوده که بر روی سواحل آتلانتیک در قاره اروپا ساخته شده است.

اسکله گستروپ سی باث /Kastrup Sea Bath

این اسکله بخشی از پارک ساحلی گستروپ است که در سواحل شرقی جزیره Amager   کپنهاگ دانمارک واقع شده است.

اسکله سنت پتزبورگ /St. Petersburg

این اسکله از جاذبه های گردشگری خاص در خلیج تامیا (Tampa)در شهر سنت پترزبورگ فلوریدا در آمریکا است. از ویژگی های بارز این اسکله،در چند سال گذشته تخریب شد و به جای آن اسکله مدرن تری در حال ساخت است.

سیستم های کلی اسکله و روش های طرح و اجرای سازه ای آنها نیز مختلف است که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

اسکله های شمع و عرشه:

این نوع اسکله در نواحی دارای خاک نسبتا سست مطلوب تر بوده و در این حالت بار ناشی از سازه توسط نفوذ عناصر باربر (شمع) در خاک بر لایه های زیرین منتقل می شود.مصالح سازنده این نوع اسکله عمدتا بتنی یا فولادی یا ترکیبی از آن است که با توجه به بافت زمین شناسی در نواحی ساحلی مختلف آنها را احداث می کنند.

اسکله های سپری:

این نوع اسکله به وسیله کوبیدن سپر به عنوان عناصر باربر و پرکردن پشت سپر از مصالحی مانند خاک و احداث عرشه ساخته می شوند.سپرهای مورداستفاده می توانند بتنی،فولادی و یا حتی چوبی باشند.

اسکله های وزنی:

این اسکله ها در خاکهای سخت که دارای باربری و قابلیت طرح و اجرای مناسبی هستند احداث می شوند.اسکله های وزنی به وسیله بلوکها یی که غالبا بتون هستند احداث می شوند.

در این متن سعی بر آن شد تا حدودی در مورد اسکله ها و نوع سازه های برخی از آنها بیان شود.هر چند که اسکله ها بر حسب موارد کاربرد آنها به دسته های مختلف دیگری مانند اسکله های صیادی،نفتی،باربری و کانتینری،فله بر و ... تقسیم می گردند.که خود حوزه های پژوهشی و مهندسی بیشتری را در بر می گیرد.