دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

Dredging A Handbook for Engineers, by A.D.Bates, December 1995

Dredging  A Handbook for Engineers, by A.D.Bates, December 1995

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

دانلود/Download                کلمه رمز/Passworad

Chapter 1. Introduction

Chapter 2.Project Implementation

Chapter 3. Design of Dredging works

Chapter 4.Use of Dredged Materials

Chapter 5. Disposal of Dredged Material

Chapter 6. Pre-Contract Investigations

Chapter 7. Dredging Plant and Equipment

Chapter 8. Performance of  Dredging Plant

Chapter 9.Estimating Output

Chapter 10. Dredging Costs and Prices

Chapter 11. The Dredging Contract

Chapter 12. Dredging works and their control

Chapter 13. Dredging and the Environment

Chapter 14.Pre-Treatment of Rock

کالسکه چی باله دراز/Heniochus acuminatus

کالسکه چی باله دراز/Heniochus acuminatus

کالسکه چی باله دراز نام علمی Heniochus acuminatus  یا باله درازپرچمی گونه ای پروانه ماهی است. این ماهی در مناقطق گرمسیری زندگی می کند. ماهی کالسکه چی باله دراز عمدتاً به صورت راه راه و به رنگهای سیاه و سفید بوده و با کشیدگی باله پشتی آن،طول متوسطی به اندازه 25 سانتی متر دارد.

9500 نفر در بدترین فاجعه دریایی تاریخ کشته شدند/9500dead in the worst offensive in the history of history

9500 نفر در بدترین فاجعه دریایی تاریخ کشته شدند

در سال 1945 در چنین روزی،کشتی ویلهلم گوستلوف که پناهندگان آلمانی را حمل می کرد،توسط اژدری که از یک زیردریایی شوروی شلیک شد غرق شد 9500 نفر در پی غرق شدن این کشتی ترابری نظامی جان خود را از دست دادند.از این واقعه،به عنوان مرگ آورترین فاجعه دریایی تاریخ نام برده می شود.

درباره جنگ جهانی دوم نوشته شد،سهم ایران در تاریخ جنگ جهانی دوم همواره مورد غفلت مورخان بوده و تاثیر این جنگ خانمان سوزدرطول سالها پس از انقلاب اسلامی آن چنان مورد توجه ما قرار نگرفته است.درباره داستان عجیب یک تیمسارایرانی ،2 سال از شورش های جنوب کشور می گذشت اما هنوز این اتفاقات در حکومت پهلوی قربانی می گرفت.

تیمساری سرلشکر حبیب ا... شیبانی از فرمانده هان نظامی که برای سرکوب این شورش ها به منطقه جنوب کشور اعزام شده بود به علت خطای نظامی در عملیات جنوب،محاکمه و به 3 سال زندان محکوم شد. البته او بعد از تحمل یک سال زندان،با شفاعت دولت،مورد عفو قرار گرفت و آزاد شد. نکته جالب درباره او این است که بعد از آزادی،برای زندگی به آلمان رفت و در شهر برلین سکونت گزید اما در جنگ جهانی دوم پس از آنکه سربازان شوروی برلین را تصرف کردند; دستگیر و اعدام شد.

درباره سه سرباز بنویسم با روح ساده وبلند جلوی ارتش سرخ شوروی ایستادن هر چند امروزه در برخی ازمناطق ایران یادمان های قابل توجهی از آثار جنگ جهانی دوم وجود دارد که می تواند در قالب جذابیت گردشگری و تاریخی مورد توجه گردشگران قرار گیرد. حلمه شوروی به ایران ساعت 4 صبح روز سوم شهریور 1320 اوت 1941 از 3 محوراصلی شمال توسط روس ها ،غرب و جنوب غربی از سوی انگلیسی ها آغاز شد.نیروهای شوروی در 2 محور جلفا-مرند و ماکو-قره ضیاء الدین وارد خاک ایران شده و مقاومت های پراکنده را به سرعت از سر راه برداشتند.لشگر 47 ارتش سرخ به فرماندهی نوویکف از مدت ها پیش در نخجوان،در آن سوی مرز ایران مستقر شده بود.آنها در هنگام ورود به ایران انتظار نداشتند با مرزبانان ایرانی در گیر شوند حماسه مرزبانان مقاومت  دلیر مردان امنیه در پل آهنی جلفا از آن نظر اهمیت داشت که فرماندهان پاسگاه های مرزی منطقه را رها کرده و به سربازان دستور عقب نشینی را صادر کردند اما روحیه وطن پرستی و دینی شهیدان سید محمد رائی هاشمی،مصیب محمدی و عبدالله شهریاری مانع ازآن بود که مرز وطن به دشمن بسپارند،بنابراین تا آخرین گلوله با دشمن متجاوز جنگیدند و بالاخره در کنار پل آهنی با شلیک توپخانه ارتش سرخ به شهادت رسیدند.

پس از شلیک آخرین گلوله،فرمانده دشمن دستور داد پرچم ایران را پایین بکشند و جنازه سربازان دلاور ایرانی را داخل آن بپیچند و با احترام نظام دفن کنند.راز داستان این سه سرباز توسط نوه پسری نوویکف بعد از 78 سال فاش شد اکنون 3 قبر در کنار پل آهنی جلفا در نزدیکترین محل تماس مرزی خود نمایی می کند.تاسف آور اینکه بازماندگان حماسه سوم شهریور 1320 فرزندان عبدالله شهریاری و مصیب محمدی با گذشت چند دهه از این واقعه،حدود 5 سال است که از پیدا شدن قبر پدران خود با خبر شده اند.

در جنوب ایران کشتی های انگلیسی نیروی دریایی جوان ایران را در حمله ای ناجوانمردانه به توپ بستند و کلیه سربازان شجاع،ناخدابایندر و ناخدا نقدی فرمانده و رئیس ستاد نیروی دریایی جان خود را در راه میهن فدا کردند.

آتش جنگ جهانی دوم که خاموش شد،از زندگی در ورشو دیگر خبری نبود،شهری که پیش از جنگ بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت داشت،در پایان جنگ کمتر از هزار نفر از ساکنانش باقی مانده بودند.نیمی از جمعیت شهر کشته شدند و نیمی دیگر یا در کمپ های نازی ها و کمونیست ها روزگار می گذراندند یا آواره دیگر کشورها بودند.ورشو امروز اما هیچ شباهتی با ورشو 1945 ندارد. طی سالهای پس از جنگ،لهستانی ها بار دیگرپایتخت شان را ساختند تا اکنون با گذشت 8 دهه از جنگ،ورشو یکی از شهرهای مدرن اروپا باشد. لهستانی ها به 2 دلیل برای ایرانی ها احترام ویژه قائلند:نخست،در دوره 125 ساله ای که لهستان میان 3 کشور تقسیم شد و استقلال خود را از دست داد.ایران یکی از 2 کشوری بود که همچنان استقلال آن را به رسمیت شناخت.دوم ،ایران در سال 1942 میزان 121هزار پناهجوی لهستان بود که از کمپ های شوروی در سیبری رها شده بودند.لهستانی ها از این رو معتقدند که ایرانی ها جزو معدود ملتهایی هستند که در دوران سختی،آنها را تنها نگذاشته اند. محبت ایرانی در تاریخ لهستان ماندگار شده است.

هر چند در قبل از انقلاب فیلم مستند در خصوص پناهگاه لهستانی تهیه شد. 

زبان فارسی در بربر هولوکاست در این فیلم بنام درس های فارسی، یک اسیر اردوگاه نازی ها با کمک کلمات فارسی می خواهد از مرگ خلاص شود. 

درس های فارسی، اقتباس از رمان ابداع یک زبان اثر ولفگانگ کهل هاسه ساخته شده است. کهل هاسه، نویسنده این کتاب در اصل یک کارگردان آلمانی است که در زمان حاکمیت جمهوری دمکراتیک در آلمان شرقی از فیلمنامه نویسان پر کار محسوب می‌شد. 

کهل هاسه اما خود نقش در تبدیل کتابش به فیلمنامه نداشت و این کتاب سرانجام توسط ایلجا زوفین، فیلمنامه نویس آلمانی روس تبار به فیلمنامه ای برای ساخت فیلم درس های فارسی بدل شد. کتاب ابداع زبان، داستان یک مرد بلژیکی است که در اردوگاهی جنگی در آلمان دوران اسارت خود را می گذراند. 

نمی دانم که این فیلمنامه به فیلم تبدیل می‌شود.