دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها/International Convention on the Prevention of Pollution from Ships

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی ها

کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی های سال 1973 که مقررات آن در برگیرنده منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتی ها بوده و هدف اصلی آنها حذف آلودگی عمدی محیط زیست دریا به وسیله نفت و سایر مواد مضر و کاهش تخلیه چنین مواد به صورت عمدی و یا غیرعمدی،از طریق اعمال قوانین و مقررات بر کشتی ها و بندرها می باشد.

ضمایر کنوانسیون (MARPOL) شامل:

1-مقررات برای جلوگیری از آلودگی ناشی از نفت.

2-مقررات برای کنترل آلودگی توسط مواد مایع سمی به صورت فله.

3-مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط فاضلاب کشتی ها.

4-مقررات برای جلوگیری توسط مواد مضر بسته بندی شده است.

5-مقررات برای جلوگیری از آلودگی توسط از زباله کشتی ها و مقررات برای جلوگیری از آلودگی هوا ناشی از کشتی.

دولت جمهوری اسلامی به سه ضمیمه 1،2،5 آن در سال 1381 ملحق گردید بر اساس ضمایم کنوانسیون مارپل،بندرها باید به تسهیلاتی در جهت دریافت مواد زائد از کشتی مجهز شوند و مواد زاند مربوط به مواد نفتی و ضایعات نفتی،روغن سوخته و زباله و غیره را از شناورها دریافت کنند.

معماری توریستی دریایی/Marine tourist architecture

معماری توریستی دریایی

کشور فیلپین با وجود آلودگی های آبی شدیدی که دارد، دارای 7641 جزیره و شبه جزیره است و یکی از نواحی اساسی دریایی از لحاظ تنوع زیستی است و دارای تنوع مرجانی و جلبکی بالا و منحصر به فردی است. 

با توجه به این که گردشگری یکی از صنایع اصلی و رو به رشد در جهان است، با اعمال معماری پایدار و انعطاف پذیر می توان به طور مؤثری بر روی روند نامطلوب آلودگی جهانی آبها و تغییرات غیرطبیعی محیطی تأثیر گذاشت.

پروژه Nautilus ECO-Resort سازگار با محیط زیست طراحی شده است ومعماران آن وعده داده اند که تمامی علوم و فنون به کار رفته در این مجمع الجزایر مصنوعی،در راستای حفظ و بقای محیط بومی و افزایش گردشگری در این ناحیه خواهد بود.

ساکنین این پروژه عظیم،از لحاظ غذا و انرژی، خودکفا خواهند بود.این پروژه همچنین به عنوان منبع و مخزنی برای نگه داری گونه های محیطی و بومی عمل خواهند کرد.در برنامه لازم الاجرا برای ساکنان و تازه واردان به این مجمع الجزایر،پاکسازی دریا از زباله های پلاستیکی،محافظت از مرجان ها و پاکسازی سواحل نیز قرار دارد.این پروژه یک مجموعه توریستی پیشگام برای ترکیب و اتحاد جامعه علمی و معماری های اکو توریستی است. به این معنا که علم و معماری توریستی برای بهینه سازی و احیا و حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم روبه زوالی مانند کشور فیلپین،با هم درنظر گرفته شده اند.

براساس علم biomimicry (تقلید زیست محیطی)،معماری این طرح سازگار با محیط زیست،از اشکال،سازه ها،هوش مصنوعی و باز خردهای متفاوت الهام اکوسیستم های طبیعی موجود در زمین الهام گرفته است.این پروژه،جدیدترین پروژه معماری سبزی است که با به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی خود،برای حقظ طبیعت و محیط زیست شهری تلاش می کند.تمرکز این پروژه بر حفظ و احترام به اکوسیستمبومی و زیست محیطی موجود است.


این مجموعه با به صفر رساندن زباله، هدر رفت و کمبود،بازیافت و استفاده مجدد از مواد را سرلوحه خود قرار داده است.

این مجمع الجزایر مصنوعی،مفهومی مشارکتی،اکو توریسم و حافظ محیط زیست خواهد بود که در آن رفاه حال ساکنان،بعد از رعایت اصول اکوسیستمی و زیست محیطی مطرح است.در راستای طرح بازیافتی،کلیه موارد زاند به عنوان ماده اولیه ای برای ساخت اشیا و یا مواد قابل مصرف اولیه اند،بنابراین،مفهوم زباله در چرخه این پروژه توریستی- مسکونی،به معنای عنصر کاربردی اصلی و غیر زائد است.

گیاهان در قلب این پروژه قرار دارند راهکارهایی که برای احیای پوشش گیاهی در این پروژه انجام می شوند عبارت اند از:

تقویت ارتباط بصری با طبیعت

تمرکز برتنوع زیستی و تهویه هوا

استفاده حداکثری از نور طبیعی موجود

استفاده از پوشش های سازگار و متنوع گیاهی

بهینه سازی ارتباط با محیط زیست

اهداف بالا به وضوح در راستای ارتباط با محیط زیست اند و به جای به کارگیری فناوری بالا و یا عدم استفاده از فناوری، بنابر نیاز خود از هر دو مورد بهره می برد.

نمای منحصر به فرد سه برج مسکونی موجود،تصویری 360 درجه و کامل از محیط اطراف را ارائه می دهد و با دیوارهای سبز پوشانده شده است. در بالای سقف ها نیز لوله هایی به منظور استفاده از انرژی گرمایی و تابشی خورشید،برای گرم کردن آب مورد نیاز ساکنین تعبیه شده است. این پروژه دارای جزئیات خیره کننده و منحصر به فرد زیادی است.

همایش بین المللی آیکوپمس 2018

همایش بین المللی آیکوپمس 2018




همایش که با محوریت های توسعه علمی و اقتدار و همچنین سرمایه گذاری برگزار شد.جای برخی از روساء وزیران در این همایش خالی بود وزیر نفت،وزیر نیرو، وزیر صنعت و معدن

آیا وزارت نیرو برنامه ای برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در دریاهای ایران در دستور کار خود قرار دارند. آیا مطالعاتی صورت گرفته است.از هم مهمتر دستورالعمل های با شرایط دریاهای ایران نوشته شده است.

آیا وزارت صنعت و معدن در خصوص محیط زیست کارخانه ها و واحدهای تولیدی نزدیک سواحل برنامه دارد.

آیا آنها هم دستورالعمل های در حال نوشتن دارند.

آیا وزارت نفت سکوهای نفتی که دیگر کاری ندارد با تغییر کاربری آنها را محلی را برای توریسم آماده سازی می کنند.

آیا سواحلی برای محلهای سواحل توریستی تعریف شده است.آیا سواحل توریستی در برنامه دولت قرار دارد.

آیا جزیره ای برای توریسم در نظر گرفتن آیا دستورالعملهای نوشته شده



آیا سازمان شیلات ایران برنامه برای توسعه پرورش ماهی در قفس دارد.آیا مطالعاتی در خصوص پرورش جلبک شده است.

در این همایش بزرگ ای کاش از کشورهای کره جنوبی،سنگاپور،مالزی و چین هم حضور داشتن

موضوع بحث من با پروفسور Marcel Stive  از کشور هلند،زمانی ما می توانیم سرمایه گذاری کنیم برای حفظ سواحل که برای مردم بومی ارزش اقتصادی داشته باشد.باید سازه های دریایی مطابق با شرایط اقلیمی منطقه باشد زمانی که کشوری با بامبو می تواند آب شکن بسازد در واقع یک ارزش اقتصادی برای مردم منطقه کاشت و پرورش علف بامبو می باشد. بامبو درخت نیست بلکه علفی غول پیکر است، ساقه های نی در ردیفهای متراکم رشد می کند و می تواند تا ارتفاع 40 متر برسد، در مناطق مرطوب و رطوبت بالا رشد می کند..باید مقالات علمی در آینده توسعه اقتصادی منطقه را در بر بگیرد اگر در شرق آسیا بامبو کاشته می شود در آفریقا شرایط فرق می کنند درختی است بنام ساپلی با مقاومت کششی بالاتر فولاد و تراکم بالا نسبت به درختان دیگر فوق العاده است نقش اکولوژیکی بسیار مهمی در جنگلهای آفریقا دارد این درخت بلند و ارتفاع 45-60 متر دارد و قطری آن 1 متر است در جهت قایم رشد می کند. در ایران در یکی ازساختمانهای موزه مشاهیر کار با دوام بالا.

در هر حال این همایش خوب بود بستری مناسب جهت تبادل نظر و انتقال تجربیات جامعه متخصصان دریایی کشور با دانشمندان بین المللی و زمینه سازی و برنامه ریزی برای توسعه همکاری های کارفرمان،مهندس مشاور،پیمانکاران و دیگر متقاضیان ارائه خدمات فنی و مهندسی با جامعه بین المللی

خدمات فنی و مهندسی!

یک نکته که توی ارایه مقالات در همایش های بین المللی کشورهای اروپایی وجود دارد و به صورت ماهرانه به آن توجه می کنند توی اسلایدهاشون اسم شرکتهای برند خودشون به جامعه علمی و کارفرمان معرفی می کنند آنها می دانند شریان اقتصادی کشورهایشون به همین خدمات فنی ومهندسی می باشد.در همه همایش ها بین المللی به هزینه میزبان بهترین جای که می تواند شرکتهای کشورشان را معرفی کنند و از طرفی به متخصصین القاء می کنند آنها می تواند.

خدمات فنی و مهندسی!

در حاشیه همایش بین المللی آیکوپمس 2018 یک نمایشگاهی از دست آورهای پیمانکاران و مشاوران هم بود.نظر من را یک غرفه جلب کرد. این شرکت پیمانکاری که در کشورعمان کارکرده بود ولی متاسفانه نتوانسته بود کار به پایان برساند فقط کار را گرفته بود و مدتی بعد تحت شرایط خاصی ادامه نداده بود.

خدمات فنی و مهندسی!

در روزهای آخر همایش یک مسئول کشوری درباره آن صحبت کرد حرفها،متن ها زیباست ولی از زمانی که ایشان را می شناسم یک متنی را حفظ کرده و آن را دقیقاً در تمام سخنرانی ها و همایش به خوبی تکرار می کنند هر چند بهتر است متن ها به روز شود.

در هر حال خدمات فنی و مهندسی چیه؟

یک واژه تبلیغاتی نیست.

خدمات فنی و مهندسی دارای زیر ساخت های زنجیره ای می باشد تا بتواند پیمانکاران،مشاوران و تولیدکنندگان یک کشور بتواند در کشورهای هدف کار کنند.هدف گرفتن کار با قیمت پایین نیست هدف به اتمام رساندن کار با کیفیت می باشد.

جهت موفقیت پیمانکاران و مشاوران باید تسهیلاتی فراهم شود.نه برای آنها بلکه برای مهندسانی که در گیر این چنین پروژه های هستند آنها در مدت که درگیر این چنین پروژه های هستند بسیار از فرست های شغلی را از دست می دهند و همچنین عمر خود و سلامتی باید تسهیلاتی برای آنها فراهم شود.تسهیلاتی که برای مهندسان و تکنیسین ها باید در نظر گرفته شود مانند کشورهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی هر یک سال کار در خارج از ایران معادل 2سال سنوات بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته شود.

تمام پیمانکاران و مشاوران باید در دفاتر مرکزی خود واحدی را بنام خدمات فنی و مهندسی داشته باشند تا بتواند پیگیری مناقصات و بخش نامه ها و ....

صدور خدمات فنی و مهندسی، موضوع جدیدی در ایران است که نسبت به سایر وجه های خدماتی نو ظهورتر است و به تازگی در دنیای اقتصاد و سیاست ایران تعریف شده است و در این زمان کوتاه توانسته ظرفیت و جایگاه بالایی را به خود تحصیص دهد و سهم خود را در درآمدهای ارزی کشورها و شرکتهای ارایه دهنده خدمات هر روز بیشتر از قبل نماید. در گذشته صادرات خدمات فقط به حمل و نقل خلاصه می شد.نمونه موفق آن کشور ترکیه بود با توجه به این که ترکیه میدان ها نفتی ندارد ولی شرکت ملی نفت دارد و در بخش حمل و نقل توسط نفت کش ها در آمد چند میلیارد دلاری دارد.

از سال 1372 به بعد در ایران سایر خدمات شامل خدمات فنی ومهندسی،تکنولوژی اطلاعات یارانه ای،گردشگری و توریسم،هنر فیلم و سینما و تئاتر،خدمات پزشکی،خدمات چاپ و نشریه جرگه صادرات خدمات پیوستند.به طوری که صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال 1373 از 75 میلیون دلار به 1.5 میلیارد دلار در سال 84 و در 6 ماه اول سال 1385 به بیش از 500 دلار رسیده است،گردشگری به رقم متوسط سالانه 700 میلیون دلار در سال 1384 و تکنولوژی اطلاعات (IT) از 8 میلیون دلار در سال 1382 به 15 میلیون دلار در سال 1384 رسید.

متاسفانه دید شرکتهای ایرانی به صورت مقطع می باشد نسبت به شرکتهای ترکیه ای،شرکتهای ترکیه ای با ارایه کار با کیفیت و دید بلند مدت کار می کنند.

با توجه صدور خدمات فنی و مهندسی در دنیای امروز یکی از پایه ای ترین ارکان برای رسیدن به اقتصاد شکوفا و نیز نیل به توسعه پایدار در سراسر جهان است.

اما سوال اساسی آنجاست که سهم کشور ما ایران از سفره صدور خدمات فنی و مهندسی تا به امروز تا چه اندازه بوده است و چرا تا به امروز نتواسته ایم سهم خود را به میزانی شایسته ارتقاء دهیم.بی شک یکی از دلایل عدم توفیق ما تا به امروز نگرش جزیره ای و جدا از هم مجموعه های مهندسی و نداشتن متولی مشخص در خصوص توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است که نتیجه آن تا به امروز مطالعه و شناخت از بازارهای کشورهای منطقه ای در قدم ابتدایی و همچنین سایر کشورها در قدم بعدی شده است. نبود قانونی مخصوص خدمات فنی و مهندسی چه برای نیروی انسانی چه برای شرکتهای تابعه ارایه خدمات فنی و مهندسی در ایران وجود ندارد.

کشور ترکیه در سال 2015 میلادی نزدیک به 50 میلیارد دلار صدر خدمات فنی و مهندسی داشته است که از این میزان نزدیک %45 آن اختصاص به خدمات فنی و مهندسی مرتبط با صنعت ساختمان بوده است. تجربه ترکیه در زمینه توسعه توان فنی و مهندسی-چه در پروژه های داخلی و چه فعالیت های برون مرزی-از جمله الگوی های موفق در بین کشورهای همتراز و همجوار ماست.بر اساس آمار منتشر شده توسط "مرکز توسعه صادرات ترکیه" (IGEME)هم اکنون نام ترکیه در میان کشورهای بزرگی است که در بخش صادرات خدمات ساختمانی بسیار فعالند و امروزه بسیاری از پیمانکاران ترک قادرند با شرکتهای مقاطعه کاری پیشرو در بازارهای ساختمانی بین المللی رقابت کنند.در سال 2018 دو شرکت ترکیه عنوان نخست پیمانکاری از آن خورد کردن و از لحاظ رتبه بندی پیمانکاری در جهان مقام سوم را از آن خود کردن بی شک زمان و انرژی بسیار بالایی در طی این سالهاهزینه شده است تا امروز ترکیه به چنین جایگاه ویژه ای دست پیدا کند،جایگاهی که با وضعیت فعلی صدور خدمات فنی و مهندسی در ایران فاصله ای بسیار بسیار عمیق دارد.

شاید مهمترین تقاوت میان ایران با ترکیه ظرفیت های قانونی و ساختار نهادهای متولی در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی و حتی بالاتر از آن صادرات خدمات است.با توجه به صدور خدمات فنی و مهندسی توسط شرکتهایی خاص در ایران و وضعیت پیمانکارنی که علاقه مند به صدور خدمات هستند از منظر توانایی فنی و اعتباری مورد بررسی قرار گیرد و مشخص گردد که آیا بدون بهره گیری از خطوط اعتباری ویژه این پیمانکاران توانایی رقابت با سایر پیمانکاران نظیر پیمانکاران ترکیه ای و چینی را دارند یا خیر.

شرکتهای چینی و ترکیه ای را موفق تر از ایران در این عرضه کند حمایت های دولت هایشان در قالب منابع مالی و تضامین است. در حال با بررسی شرایط صدور خدمات فنی و مهندسی ایران عمدتاً به کشورهایی که در زمانی خاص به لحاظ سیاسی با ایران ترابت خاصی پیدا نمودنه اختصاص یافت و به مرور زمان برای دریافت مطالبات از این کشورها که از منظر اقتصادیضعف بودند مشکلات بسیاری ایجاد شد و بدین سبب بود که عدد صدور خدمات فنی و مهندسی در ایران هر روز کوچک و کوچکتر گردید تا جایی که با شدت یافتن تحریم ها در ایران که فریدی شد بر این علت، ارزش قراردادهای مربوط به این نوع صادرات از 4.2 میلیارد دلار در سال 90 با کاهش %44 به 2.3 میلیارد دلار در سال 91 رسید. یکی از این نقایص اساس ضعف در زیر ساخت های قانونی کشور جهت ایجاد تشویق و حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین ضعف در اجرای بخشنامه معافیت مالیات صادر کنندگان نظیر مالیات بر ارزش افزوده حاصل از صادرات و مشکلات در استرداد مالیات پرداختی صادر کنندگان است که همواره پس از طی شدن زمانی زیاد معمولا این استرداد صورت می پذیرد و انگیزه وتوان پیمانکاران را کاهش می دهد.دومی اقدام تمام افرادی که در شرکتهای پیمانکاری و مشاوره کار می کنند در صدور خدمات فنی و مهندسی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف شوند.سومی اقدام تمام افرادی که در این شرکتها در خارج از ایران کار می کنند مانند کشور های صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی بیمه تامین اجتماعی آنها بابت یکسال کارکرد 2 سال محاسبه شود.چهارمی در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای خرید بیلط هواپیما برای شرکتها پیمانکاری و مشاوره.

یکی از ضعف های اساسی که در حال حاضر در این موضوع برای پیمانکاران خرد و کلان ایران وجود دارد عدم آگاهی نسبت به اجرای مناقصات روز دنیاست اطلاع رسانی به پیمانکاران مناسب نماید و در صورت نیاز نسبت به ایجاد کنسوسیوم میان سازنده و عامل اعتباری و سرمایه ای تشویق نماید.

 

در هر حال، در کشور چند شرکت پیمانکاری موفق در زمینه خدمت فنی و مهندسی هستند جلساتی را با این عزیزان بگیرند تا معضلات و ایراداتی برطرف شود.

همایش آیکوپمس 2018 به عنوان پل ارتباطی با اقتصاد جهانی و ایجاد فرصت های متنوع اشتغال و کارآفرینی بود.