دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

تاریخچه ROV(چشم دریا)در ایران/Historry ROV on Iran

تاریخچه ROV(چشم دریا)در ایران/Historry ROV on Iran

امروز که داشتم نظرات و پیغام ها وبلاگ ام را می خواندم یک از خواندگان وبلاگ پیغام برای من نوشته بود، جالب بود. تاریخچه چشم دریا (ROV) در ایران میشه بنویسید چون تو هیچ سایتی درباره آن ننوشتن کمی فکر کردم دیدم موضوع جالبی برای هموطنان ام موضوع های دیگر هم در وبلاگ ام اشاره کرده بودم می خواستم تکمیل کنم مانند حوضچه چرخش ودرباره کانال سوئز، دریا چین و شهر کانکون این پروژه سرمایه های ابدی کشورهای چین، مصر ، مکزیک و... هستند سرمایه که تمام شدنی نیستند. در گوشه از ذهنم یاد صحبتهای آهنگ سازه ارمنی افتادم اسمشون الان که دارم می نویسم به خاطر ندارم توی یک جلسه بودیم برای ساخت سالن اوپرار من به ایشان گفت ساخت سالن اوپرار مهمتر برای کشور شما یا بیمارستان اون با خنده گفت سالن اوپرار گفتم چرا؟ اول مردم باید فرهنگ کنار هم زیستن را یاد بگیرند و از منافع شخصی خود بگذارند و به منافع عمومی برسند. اول چیز فرهنگ، نداشتن فرهنگ نداشتن هم چیز.چرا مدرسه میرید چون فرهنگ یادگیری و احترام به قوانین و رعایت کردن به آن رو و تلاش در زندگی روز مره شو را یاد بگیرند. می توانند مدارس به هرشخص که پول داره ، قوی و دروغ گو مدرک اعطا کنند. چرا اصلا پیغمبر شما برای تربیت و پرورش با اسرا بت پرست ها وارد معامله شود. با گذشت زمان، پروژه دیگری در کشور دیگری شروع به کار کردم پروژه استادیوم ورزشی بود هزینه اولیه اون چندین برابر پروژه سالن اوپرار بود، بهتر مشاوره های دنیا این پروژه طراحی کرده بود حتی طبق آیین نامه فیفا فولاد های مصرفی آن باید از اورپا وارد میشود.در آن زمان ما تلاش کردیم از فولاد مبارکه اصفهان خرید کند مشکلی که سال ها پیش در استادیوم ورزشی لانه پرندگان در کشور چین پیش آمده بود به خاطر نداشتن یک آیتم روی پوسته فولاد باید از اورپا خرید انجام میشه درهر حال، کنترل کیفیت مصالح آن فوق العاده بود در کلا بهترین ها برای این پروژه در نظر گرفته بودند. تا تواند بازی های رفت و برگشت آسیای برای جام جهانی 2018 انجام شود. در هر حال این پروژه به پایان نرسید بازیکنهای این کشور برای بازی به ایران دعوت شدن. این کشور و کشورهای اگر نتواند فرهنگ کنار هم زیستن را یاد نگیرند هیچ وقت نمی توانند از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و علم پیشرفت کنند. برای درک بیشتر، زمان ماشینی خوبه که تمام قطعات اون ماشین به طور منظم با هم کار کند. خوب به پرداز به موضوع خودم تاریخچه چشم دریا، بر می گردم به دهه 40 در ایران ، دهه توسعه صنعتی و تاسیس کارخانه های صنایع جدید دانست؛ دهه که سران ملک برای قطع واردات تصمیم جدی گرفتن با ورود علی نقی عالیخانی به عنوان وزیر به وزارت اقتصاد و انتخاب رضا نیازمند به عنوان معاون  وزیر که بعدها نخستین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شد، تحولات مهمی اتفاق افتاد.

نیازمند و عالیخانی فعالان اقتصادی و تجار بسیاری را که وارد کننده بودند به راه اندازی کارخانه های جدید در کشور تشویق می کردند.

در این بین یکی از افرادی که به راه اندازی کارخانه های جدید در آن دوران تشویق شد، محمد تقی بر خوردار بود، به گفت رضا نیازمند یادم هست حاج محمدتقی برخوردار را آن زمان رادیو و تلویزیون وارد می کرد دعوت کردم و بهش پیشنهاد دادم که به جای واردات در کشور تولید را شروع کند. به او گفتم به شما پروانه ساخت رادیو و تلویزیون می دهم و از فردا شما را پشتیبانی می کنم تا بتوانی کالای تولیدات را بفروشی؛ از کسی که وارد می کند گمرگی می گیریم ولی به تو امتیاز می دهیم. و همین هم شد که او تقاضای پروانه داد و تولیدش را شروع کرد. ایشان تا این لحظه زنده هست من اگر به جای رئیس جمهور بودم از ایشان دعوت به همکاری می کردم، در هر حال. محمد تقی بر خوردار کیه کجایه؟ اول از همه یک ایرانی، محمد تقی برخوردار در سال 1303 در شهر یزد و در خانواده ای تاجر متولد شد. پدرش محمد حسین برخوردار از تجار معروف یزد بود که محصولات کشاورزی از قبیل چای، زردچوبه، فلفل و پسته را صادر می کرد و البته دستی هم در ملک داری و خرید فروش ملک داشت.

برای توسعه کارش به تهران آمد. او در بازار تهران و در سرای امید حجره ای خرید و تجارت خانه اش را تاسیس کرد چند دهه به تجارت چای ، پسته و .... پرداخت ولی بعد به فکر وارد کردن کالاهای مصرفی برای خانواده ها افتاد، محصولاتی که کم کم راهشان را به خانه ها و ساکنان شهرهای بزرگ باز می کرد. در آن سالها محمد تقی بر خوردار چند سفر به کشورهایی همچون ژاپن داشت و توانست نمایندگی فروش شرکت هایی همچون توشیبا، لوازم خانگی رافائل و .... را بگیرد و فروش محصولات این شرکت ها را در ایران شروع کند. همجنین حاج برخوردار در این سالها وارد کننده باتری و تلویزیون شاوب لورنس در ایران بود. تلویزیون های سیاه سفید مبلی و چوبی که در آن سالها تازه وارد بازار شده بود و دل خیلی از ایرانیها را برده بود. حاج محمد تقی برخوردار که بدون شک روی زندگی مدرن مردم در کشور ما تاثیرات بسیار داشته است. عباس میلانی مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد محمدتقی برخوردار را جزوه 100 چهره ایرانی تاثیر گذار قرن معاصر بر می شمارد و علی اصغر سعیدی جامعه شناس و نویسنده کتاب "موقعیت تجار و صاحبان صنایع در عصر پهلوی : زندگی و کارنامه حاج برخوردار" از او با نام پدر صنعت لوازم خانگی نام می برد.علی اصغر سعیدی معتقد است پیامد ناخواسته اجتماعی فعالیت های برخوردار در صنعت لوازم خانگی تاثیر بسیاری بر سبک زندگی مدرن و افزایش رفاه احتماعی خانواده های ایران در دهه 1350 شمسی داشته و مصرف تولیدات و محصولات کارخانه های وابسته به حاج برخوردار منجر به تغییراتی در زندگی، احساس، تفکر، شیوه زیست و فرهنگ ایرانی شده است.

برگردیم به موضوع در سال های دهه 40 محمد تقی برخوردار کارخانه های صنعتی بسیاری در ایران راه اندازی کرد که مهمترین آنها تولید باتری، انواع لوازم خانگی و... او در اولین قدم شرکت ری اووک یا قوه پارس را با مشارکت یک شرکت آمریکایی در سال 1341 در شهرهای کرج و شهرک صنعتی البرز قزوین  تاسیس کرد و پس از آن شرکت پارس الکتریک را در سال 1342 برای تولید رادیو و تلویزیون با مارک توشیبا زد و پس از آن نیز شرکت هایی همچون پارس خزر درسال 1347 در شهر رشت با سرمایه حدود 6.5 میلیون تومان راه اندازی شد.کشت و صنعت جیرف در حوزه کشاورزی در سال 1349 یکی از مهمتریرین کشت و صنعت های کشور به عنوان بهشت کشاورزی ایران در شهر جیرف کرمان در نزدیکی منطقه عنبرآباد راه اندازی کرد.فرش پارس و صنایع پوشش حوزه نساجی و تولید فروش ماشینی در این حوزه انواع نخ، گونی بافی، پلی پروپیلن، موکت، فرش ماشینی،موکت بافی، رنگرزی و چاپ موکت، مخمل، ریسندگی، حوله و بلوجین را در سال 1350و 1352 را راه اندازی کرد. سرامیک البرز، شرکت لوازم خانگی پارس (فن آوری دیجیتالی پارس) هنوز هم در خانه بسیاری از ایرانی ها می توان لوازم خانگی پارس به خصوص یخچال های پارس را دید؛ کارخانه پارس را محمد تقی برخوردار در سال 1354 با سرمایه اولیه حدود 80 میلیون تومان و با مشارکت 15 درصدی شرکت جنرال الکتریک آمریکا راه اندازی کرد. این کارخانه برای تولید یخچال، فریزر و ماشین لباس شویی که استفاده از آنها در شهرهای بزرگ کم کم داشت همه گیر می شد، تاسیس شد. این شرکت قرار بود بخشی از بازار جنرال الکتریک آمریکا را در بازار ایران و خاورمیانه تامین کند.کارخانه هایی که در مجموع بیش از 20 هزار نفر به صورت مستقیم در آنها مشغول به کار بودند.

موضوع اصلی شرکت لوازم خانگی پارس (فن آوری دیجیتالی پارس) یکی از حامیان صنعت ROV  چشم دریا در ایران هست با حمایت های مالی و صنعتی به تیم تحقیقاتی دکتر محمد رضا هدایتی و تیم ایشان، در سال 1381 طراحی و ساخت محرکه های ROV چشم دریا توسط دکتر محمد رضا هدایتی طراحی و ساخت شود. دکتر محمد رضا هدایتی متولد 1339 از شهر تهران فارغ التحصیل رشته دکترای مهندسی برق از کشور هندستان می باشد

برای اولین بار در سال 1381 طراحی و ساخت محرکه های ROV چشم دریا و بکار گیری چشم دریا در جوشکاری زیر آب در سال 1384 ، اجرای تحقیقات در خصوص سیستم مخابرات زیر آب برای ROV و UUV ها در سال 1384 ، طراحی و ساخت سیستم ROV جهت NDT بدنه کشتی ها در سال 1387، طراحی و ساخت سیستم ROV جهت NDT دیوارهای بتن بنادر درسال1387، ارایه مدلهای ساخته شده ROV در نمایشگاه فناوری های پیشرفته جمهوری اسلامی ایران در مشق در سال 1389 برای اولین بار چشم دریا در این نمایشگاه رونمایی شود. و در تمام نمایشگاه های ایران در زمینه صنایع دریایی و مخابراتی چشم دریا از این سال به بعد حضور داشت و از طرفی باید تشکر کرد از سازمان بنادر و دریانوردی به خاطر به کارگیری چشم دریا در بازبینی بنادر ، شرکت نفت، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و .... به خاطر استفاده از چشم دریایی ایرانی. هر چند مطالبی درباره تاریخچه چشم دریا در ایران تمام نشدنی همچون با زمان ادامه دارد.ولی ادامه داستان حاج محمد تقی برخوردار به عنوان مطالب آزاد می خواهم ادادمه بدم.

محمد تقی برخوردار به سرعت پیشرفت تکنولوژی واقف بود و از همین رو در گروه های صنعتی و کارخانه های خود به این موضوع اهمیت ویژه می داد و از مهندسان خارجی برای بخش پژوهش استفاده می کرد، مثلا نقل می کنند در کارخانه پارس الکتریک یک بخش ویژه پژوهش راه اندازی کرد بود که یک مهندس آلمانی در آن استخدام شده بود. سید حسین سادات مسئول بخش خدمات پس از فروش شرکت پارس الکتریک با تایید این موضوع حاجی برخوردار به نوآوری و ایده های نو و آنچه مورد پسند بازار بود،اهمیت زیادی می داد. برای نوآوری اگر می شد از آن سوی دنیا متخصص جذب می کرد. همچنین بیش از هر چیزی تمرکز خود را بر شناخت عمیق بازارگذشته بود. به عبارت دیگر، بیشتر به نیاز بازار اهمیت می داد. اما از نظر من یکی از دلایل عمده موفقیت او شناخت بازار و پیشگامی در ورود به بازارهای جدید بود. بعد از پیروزی انقلاب تمام سهام و اموال و دارایی های 52 نفر از صاحبان صنایع بزرگ کشور از جمله محمد تقی برخوردار به دلیل آنچه ارتباط با خانواده پهلوی خوانده شد، مشمول مصادره قرار گرفت. در این بین البته عده ای از این افراد از جمله محمد تقی برخوردار در دیدار با نخست وزیر دولت موقت مهندس مهدی بازرگان تلاش کردند تا دارایی هایشان را از شمول این قانون خارج کنند. در کتاب پیشگامان رشد در این باره نوشته شده است: در یک جلسه حاجی برخورداری گفت: "ما چه گناهی کرده ایم که صنایع ما را ملی کرده اید؟ ما کارخانه تاسیس کرده ایم و تعداد زیاد کارگر تعلیم داده و مشغول به کار کرده ایم. بعد حاج برخوردار به مهندس بازرگان گفت: شما 10درصد سرمایه را به ما پس دهید و ما را از پشت بخوابانید و صد ضربه شلاق بزنید که دیگر از این غلط ها نکنیم و دیگر در ایران کارخانه احداث نکنیم" .البته این جلسه با نخست وزیر وقت در نهایت نتیجه خاصی نداشت و مدتی بعد از پیروزی انقلاب حاج محمد تقی برخوردار از ایران رفت و تا سال 1370 دیگر به ایران بازنگشت؛ محمد تقی برخوردار در این سال برای پس گرفتن کارخانه ها و اموال و دارایی هایش به ایران آمد و پرونده حقوقی تشکیل داد که تنها به بازپس گیری قطعاتی زمین در رفسجان و استرداد منزل شخصی اش منجر شد. حاج محمد تقی برخوردار روز دوشنبه 27 تیر ماه سال 1390 در گذشت.

----------------------------------------------------------------------
مطالب آزاد
مجوز آمریکا به غول نفتی انگلیس
شرکت بریتش پترولیوم در مورخه 19/1/1396 اعلام کرد:وزارت خزانه داری آمریکا برای شرکت انگلیسی بریتش پترولیوم و شرکت نفت ایران برای فعالیت مشترک در میدان گازی "رام" مجوز داد. میدان گازی رام یک میدان گازی فراساحل مشترک بین ایران و انگلیس است

که در 400 کیلومتری شهر ابردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.


وبلاگی از یک خانواده ای برای کار به کشور سامواآمریکا زندگی می کنند و سر گذشته خود و بچه خود شو می نویسند جالب
http://www.noah-in-american-samoa.com/blog

3rd Iran International Conference on Structural Engineering,Bijan Mohammadi,2017

3rd Iran International Conference on Structural Engineering,Bijan Mohammadi,2017

سومین همایش بین المللی سازه (مجموعه مقالات سازه)

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

کلمه عبور/Password               دانلود/Download

Piling Engineering,By W.G.K.Fleming,Surrey university press,1985

Piling Engineering,By W.G.K.Fleming,Surrey university press,1985

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

کلمه عبور /Password                 دانلود/Download 


Contents

Chapter1. Introduction

Chapter2. Site investigation for piling

Chapter3. Basic piling methods

Chapter4. Design of single piles

Chapter5. Design of pile groups

Chapter6. Retaining walls

Chapter7.Problems in pile construction

Chapter8. Integrity testing

Chapter9. Pile testing

Chapter10. Choice of piling method & economics of design


Fib Bulletin 18: Recycling of offshore concrete structures, sprint, 2002

Fib Bulletin 18: Recycling of offshore concrete structures, sprint, 2002

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

دانلود/Download         کلمه عبور/Password


Contents

Chapter1. Introduction

Chapter2. Re-use of concrete structures

Chapter3. Removal of offshore concrete structures

Chapter4. Demolition methods

Chapter5. Recycling of materials

Chapter6. Selection of structural material for new platforms

Chapter7. Rules & Regulations

Chapter8. References

364-Handbook of Engineering Acoustics, Editors Gerhard Müller & Michael Moser,Springer,2013

Handbook of Engineering Acoustics, Editors Gerhard Müller & Michael Moser,Springer,2013

This file is password

Password: CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

All text & change the color to use to download it

دانلود/Download           کلمه عبور/Password


Contents

Chapter1. Fundamentals

Chapter2. Acoustic Measurements

Chapter3. Numerical Acoustics

Chapter4. The Effects of Sound on Humans

Chapter5. Noise Emission Assessment

Chapter6. Sound Propagation Outdoors

Chapter7. Sound Insulation in Buildings

Chapter8. Sound Absorbers

Chapter9. Structure-Borne Sound, Insulation and Damping

Chapter10. Room Acoustics

Chapter11. Silencers

Chapter12. Active Control of Sound and Vibrations

Chapter13. Sound Reinforcement

Chapter14. Sources of Sound

Chapter15. Road Traffic Noise

Chapter16. Noise and Vibration from Railroad Traffic

Chapter17. Aircraft Noise

Chapter18. Construction Noise

Chapter19. Urban Noise Protection

Chapter20. Flow Noise

Chapter21. Ultrasound

Chapter22. Vibrations

این کتاب ، کاربرد فیزیک دریایی داره برای پیدا کردن نشت لوله های زیر د ریا یا سیستم های اکتشافی و پیدا کردن محل آنها و.... از روابط ریاضی این کتاب می توانید استفاده کنید. امروز امواج صوتی یکی از مخبرترین ابزار جنگی می باشد و همچنین برای جلوگیری از تسونامی (سونامی) با امواج صوتی محققان منچستری در انگلیستان بر روی پروژه ای کار می کنند که براساس آن می توان پیش از بر خورد مرگبار امواج تسونامی به ساحل با شلیک امواج صوتی در اعماق آب و در جهت مخالف جریان آب، از وقوع این پدیده مخرب جلوگیری کرد. دکتر اوسا کادری از دانشگاه کاردیف بریتانیا بر این باوراست که شلیک امواج قدرتمند صوتی نه تنها انرژی توده آب را مهار می کند، بلکه ارتفاع امواج رانیز به مراتب کاهش می دهد.

همچنین تسلیحات مرگباری هم در این زمینه ساخت شده است