دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

Proceedings of: 6th International offshore industries conference 4-5 May 2015 Sharif University of technology

چکیده مقالات ششمین همایش بین المللی صنایع فراساحل 14 و 15 اردبیهشت ماه 1394

Proceedings of: 6th International offshore industries conference 4-5 May 2015 Sharif University of technology

Nature and magnitude of wave loadings at seawave Slot-cone Generators

Nature and magnitude of wave loadings at seawave Slot-cone Generators

Dear user To download just have to wait

This file is Password

password:CE-MS MS.c Bijan Mohammadi

این مقاله 2015درباره موج شکن ssg  می باشد در این جا ،

جا دارد از خانم دکتر Lucia Margheritini کما تشکر را دارم بابت 5 سال تلاش ایشان برای مطالعه روی موج شکن ssg تمام مقاله های موج شکن ssg مدیون تلاش های و تجربه ایشان می باشد.

از طرفی آز آقای دکتر David Banfi بابت تلاش ایشان در این مقاله کمال تشکر را دارم.

کسانی که مطالعه روی موج شکن ssg داشتند عبارتند از:

Lucia Margheritini

Diego Vicinanzna

Jens Peter Kofed

Peter Frigaard

Lander Victor

Peter Troch

Anne Merrild

Pasquale Contestabile

Contestabile Pasquale

Mariano Buccino

Bijan Mohammadi

Davide Banfi

Mario Calabrese

Seaid Kazemi

Majiad Hassan Abadi Ghodsi

حق پیشنهادی

حق پیشنهادی این جمله برای مهندسان آشنا است. امروز یک مهندس می گفت برای یک کار پیمانکاری و مشاوره چه قیمتی من بدم در جواب ایشان گفتم من در وبلاگ ام حق الزحمه خدمات نظارت کارگاهی مشاوران  سال 1393 را به صورت پی دی اف گذشته ام می توانی محاسبه کنی مشخص و واضح است.

در ضمن حقوق یک رفتگر شهرداری در سال 1393 یعنی سالی که گذشته 980 هزار تومان برای 10 شب تا 4 صبح به انضمام یک ماه پاداش یک ماه عیدی نه سوادی می خواد نه مسئولیت داری تازه می توانی صبحش توی فضای سبز شهرداری کار کنی حقوق این عزیزان سر ماه

شرکتی حقوق پنهان می کنه و به مهندسان به دورغ می گویند تجربه این کار ندارید سوال پس چرا دانشگاه مدراک دادن آیا زمانی که سوار تاکسی می شود از راننده می پرسید تجربه دارد یا نه همین طور از پزشکان

شرکتی که حق پیشنهادش مشخص نیست این شرکت به درد خود صاحب شرکت می خورد.

Spud can use the jack-up structures/ کاربرد قوطی زبانه دار در سازه های سکوهای بالارو

این فیلم کاربرد قوطی زبانه دار در سازه های سکوهای بالارو را نشان می دهد.

This is video Spud can use the jack-up structures show


قوطی زبانه دار در سکوها و شناورهای بالارو کاربرد زیادی دارد برای استقرار این نوع سازه ها در دریا قبلاً درباره آن به طور مفصل توضیح داده شده است.در قسمت چالش مهندس ژئوتکنیک فراساحلی (مشکلات ژئوتکنیک دریایی)مطلبی که باید به آن اشاره شود یوک یا یوغ   این مطلب را می خواستم در قسمت قالب های لرزنده توضیح (yoke)

بدم هنوز زود به آن اشاره بکنم کاربرد آن در سکوهای بالارو، شناورهای بالارو، FPSO  و سکوی شناور متصل به بویه بعد درباره آن بحث می کنم.

It has been previously described in detail.The challenges of offshore geotechnical engineer

آشنایی با ملکم مکلین (Malcom Mclean) پدر کانتینریزاسیون

 

ملکم مکلین (Malcom Mclean) را پدر کانتینریزاسیون می نامند . او در سال 1914 به دنیا آمد و در سال 2001 دیده از جهان فروبست . تحصیلات خود را تا مقطع دبیرستان ادامه داد و در سال 1934 در سن بیست سالگی یک کامیون دست دوم به قیمت 120 دلار خرید. وی بعدها به همراه برادر و خواهر خود یک شرکت حمل و نقل ( باربری سابق ) تاسیس کرد و خود نیز به عنوان یکی از رانندگان این شرکت شروع به کار کرد . در سال 1937 در حالی که در بندر منتظر تخلیه عدل های پنبه از کامیون خود به کشتی بود و ظاهرا حوصله اش از سرعت کم تخلیه و بارگیری کشتی سر رفته بود ، با خود فکر کرد : « چه می شد اگر به جای بارگیری عدل های پنبه به کشتی ، کامیون را یکجا روی کشتی می گذاشتند و در بندر مقصد کامیون را تخلیه می کردند؟ » و همین سوال ساده سر آغازی شد برای انقلابی عظیم در صنعت حمل و نقل دریائی
در سال 1955 وی شرکت حمل و نقل خود را فروخت و وارد بازار کشتیرانی شد و در سال 1956 تانکر ایدیل ایکس (Ideal X) که متعلق به شرکت کشتیرانی خود او بود و علاوه بر کالاهای نفتی معمول خود 58 کانتینر 35 فوت بر روی عرشه خود حمل می کرد ، پهنه دریا را شکافت ...
اکنون بیش از 50 سال از آن تاریخ می گذرد و کانتینر نه تنها حمل و نقل دریائی ، که اگر به دقت بنگریم تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است . یکی از این ویژگی ها ، حمل و نقل ارزان ، مطمئن و ایمن کالا در کانتینر است . یکی از مدیران شرکت کشتیرانی مرسک - که با فاصله زیادی از رقبا اولین شرکت کشتیرانی لاینر دنیاست - هزینه حمل و نقل یک تلویزیون از کره جنوبی تا بندر کپنهاگ حدود 15 دلار است ، در حالی که هزینه حمل و نقل همان تلویزیون از بندر تا مرکز فروش در کپنهاگ نیز همان 15 دلار است . آیا تا کنون فکر کرده ایم که اگر پدیده ای به نام کانتینری شدن در صنعت حمل و نقل به وقوع نمی پیوست ، همین کامپیوتر جلو شما به چه قیمتی به دست شما می رسید؟!
و کانتینریزاسیون در طول این 50 سال مراحل مختلف زیر را پشت سر گذاشته است :

مرحله اول جایگزین شدن کشتی های کانتینر بر به جای کشتی های حمل کالاهای

عمومی بوده است که به ایمنی بیشتر کالا و جلوگیری از صدمه دیدن آن در طول تخلیه ، بارگیری و در طول سفر و در نهایت به کاهش تعرفه بیمه کالا انجامیده است .


مرحله دوم مرحله کاهش هزینه حمل و نقل کانتینر به دلیل افزایش ظرفیت حمل کشتی های کانتینر بر و نیز افزایش سرعت آنها بوده است .

مرحله سوم که از دهه 80 آغاز شد ، مرحله استفاده گسترده و فراگیر در حمل و نقل دریائی بود که تقریبا تمام کالاها به جز کالاهای سنگین (Heavy Lift) و فله ( Bulk) را شامل می شد .

مرحله چهارم که از سال 2000 آغاز شد ، مرحله افزایش فوق العاده کانتینر در بازار حمل و نقل و کمبود کشتی های کانتینر بر بود و جالب است بدانید که در سال گذشته برای اولین بار تعداد کشتی های کانتینری در حال ساخت از کشتی های تانکر نیز بیشتر بود . 49 سال پس از زمانی که اولین کشتی با 58 کانتینر راهی دریا شد ، یعنی در سال 2005 بنادر جهان در حدود 390 میلیون تی ای یو (TEU) کانتینر جابجا کرده اند و پیش بینی می شود این رقم در سال 2010 به 520 میلیون تی ای یو (TEU) برسد.

 و امروزه ما در آغاز مرحله پنجم کانتینریزاسیون هستیم که مرحله ظهور کشتی های فوق العاده بزرگ کانتینری و احتمالا کمبود ظرفیت تخلیه و بارگیری در بسیاری از بنادر جهان خواهیم بود . در حال حاضر حدود 15 بندر در دنیا پذیرای کشتی های بزرگ کانتینری هستند . امروزه کشتی های کانتینری با ظرفیت حمل بیش از 9000 تی ای یو (TEU) در حمل و نقل دریائی دنیا فعال هستند و حتی شایعات از ساخت کشتی کانتینربر با ظرفیت 13000 تی ای یو (TEU) توسط شرکت کشتیرانی مرسک حکایت دارد.
امروزه پس از کشتی های پاناماکس ، ما شاهد مفاهیمی به نام سوئز ماکس و مالاکاماکس هستیم . کشتی های کانتینری با ظرفیت 12500 تی ای یو (TEU) کانتینر ، آبخور 14.5 متر و عرض بیش از 50 متر خواهند داشت که حداکثر آبخور و عرض مجاز و ایمن گذشتن از کانال سوئز هستند و اصطلاحا سوئز ماکس نامیده می شوند و کشتی های با ظرفیت 18000 تی ای یو (TEU) ، آبخوری در حدود 21 متر خواهند داشت که حداکثر آبخور مناسب برای گذشتن از تنگه مالاکا است و اصطلاحا مالاکا ماکس نامیده خواهند شد!لازم به ذکر است که ساخت کشتی های مالاکا ماکس ، علاوه بر مسائل فنی آن ، در صورت عدم لایروبی کانال سوئز تا عمق 21 متر ، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.
 

وقتی  Mclean بیست ساله درسال 1935یک کامیون دست دوم به قیمت 120دلار خرید هرگز فکر نمی کرد که در آینده ای نزدیک او وارد بازار کشتیرانی شود وبعدها او را پدر کانتینریزاسیون به نامند.

AUV (تصور بردار خودکار زیر آبی) /Autonomous Underwater Vehicles

این فیلم معرفی AUV (تصور بردار خودکارزیر آبی) می باشد.

This is video introducing the AUV


AUV    (تصور بردار زیر دریا) چیست؟

 ROV (چشم دریا) نسل بعدی این وسایل تصور بردار خودکار زیرآبی (آی یو وی) نام دارد. این وسائل گام بعدی تکنولوژی آر او وی بشمار می آیند این روبات ها هنوز وارد بازار مصرف نشده اند. به احتمال قوی تکنولوژی آر او وی ها در آینده به گونه ای خواهد بود که کمتر به کنترل از روی آب نیاز خواهند داشت.

امروزه وسایل تصویر بردارخودکار زیرآبی پیشرفته ای ساخته شده اند که بدون استفاده از کابل، امکان هدایت شان در اعماق دریا وجود دارد.  این گونه وسایل را AUV می نامند که جهت جستجو در اعماق اقیانوس و انجام مطالعات اقیانوس شناسی و نیز مصارف » نظامی، کاربردهای فراوانی دارند. در عین حال که اغلب تکنولوژی طراحی و ساخت AUV با قابلیت ها و توانایی های متنوع، بسیار گران قیمت و پرهزینه است اما در سال های اخیر تلاش هایی نیز برای ساخت AUV  با صرف هزینهٴ پایین صورت پذیرفته است.

AUV یک سیستم مستقل است که سفرها زیر آب بدون نیاز به کابل ها قطر و توسط اپراتور کنترل و پیگیری از طریق سطح دریا  کنترل از راه دور با استفاده از سیستم پهپاد این وسایل نقلیه در زیر آب بدون سرنشین است و توسط یک گروه بزرگتر هدایت و کنترل می شود، پیکربندی این سیستم  الگو گرفته از ROV است . در کاربردهای نظامی و جستجو گسترده نقش مهم دارد.

همانطور که ارشاره شد AUV بدون کابل بوده و مجهز به تکنولوژی های پیشرفتهٴ کنترل و هدایت از راه دور می باشند و ضمنًا می تواند به صورت خودکار مسیر مطلوب را یافته و نیازی به منبع انرژی خارج از AUV ندارد. تاکنون در مجموعه بیش از 70 گونه مختلف از AUV توسط 12 کشور ساخته شده است. در آیند فیلم و اطلاعات بیشتر در مورد AUV این وبلاگ ارایه خواهد شد.

AUV (تصور بردار زیردریا) اخیراً از این وسیله برای پیدا کردن هواپیمای مالزیای که در دریای چین جنوبی سقوط کرد ، به طور گسترده استفاده شد. ROV و AUV به صورت ترکیبی هم وجود دارد. در ماه های بعدی درباره آنها در هم وبلاگ سازه های دریا مطلب نوشته می شود.

What is an Autonomous Underwater Vehicles (AUVs)?

AUV stands for autonomous underwater vehicle and is commonly known as unmanned underwater vehicle. AUVs can be used for underwater survey missions such as detecting and mapping submerged wrecks, rocks, and obstructions that can be a hazard to navigation for commercial and recreational vessels.

As the oil and gas industry moves to a more subsea environment,

ROVs will become an even more important tool in drilling, development and repair offshore. In fact, some ROVs are being built to work on specific subsea developments, with manipulators and tools

designed for work on equipment in a precise field. In this case, as the

subsea architecture is being designed, the ROV that will handle the

subsea work is taken into account, as well, ensuring that all tasks at hand can be managed by the ROV.

An autonomous underwater vehicle (AUV) is a robot which travels underwater without requiring input from an operator. AUVs constitute part of a larger group of undersea systems known as unmanned underwater vehicles, a classification that includes non-autonomous remotely operated underwater vehicles (ROVs) – controlled and powered from the surface by an operator/pilot via an umbilical or using remote control. In military applications AUVs are more often referred to simply as unmanned undersea vehicles (UUVs).