دنیای مهندسی سازه های دریایی
دنیای مهندسی سازه های دریایی

دنیای مهندسی سازه های دریایی

Offshore Structures

توربین های بادی در ایران/wind turbines in iran

فیلم ارایه شده درباره توربین های بادی در ایران می باشد به زبان فارسی با توضیحات کامل از این سازه در این فیلم درباره سیستم ترمز توربین اشاره شده است قبلا هم در این وبلاگ درباره آن نوشته شده است.هرچند حدود یکسال نیم است که می خواهم این فیلم را در وبلاگ بگذارم ولی فرصت نشد متاسفانه یا خوشبختانه توربین های بادیبا تکنولوژی پیشرفت در دنیا با سرعت عجبی در حال حرکت هستند.

در تمام دنیا حتی کشورهای صنعتی برخی محصولات خود را می خرند چون برای آنها نمی صرفه آن را تولید کنند .یک مثال هم می توان خودشان کابینت دست کنند ولی نیاز به ابزار و کارگاهی دارد آیا برای یک کابینت ارزش دارد خودش آن را دست کنند یا بخرد.

برخی کشور در تصور اولیه خود را خودکفا می بیند ولی بعدا متوجه می شوند چه کار اشتباه کردن چون این فناوری هر روز درحال پیشرفت است و از یک طرف باید بازاریاب خوبی باشند تا محصول شان را صادر کنند با این شرایط اگر این کار صورت نگیرد تعدیل نیرو درجه اول خوابیدن تولید درجه دوم و از بین رفت چندین میلیارد دلارسرمایه پس برخی از فناوری را باید خرید یا به صورت سرمایه گذاری مشترک از این فناوری استفاده شود،درهر حال حاضر عمرتمام توربین ها 20 تا 25 سال است.

درباره شرکت صبا نیرو در همین وبلاگ مطالبی نوشته شده است و همچنین درباره توربین های بادی برای مطالعه بیشتر به قبلی ها مراجعه کنید.

مطابق با بند الف ماده 148 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است جهت اصلاح الگوی بهره برداری از جنگها،مراتع و آب و خاک اقدام به جایگزینی سوخت فسیلی و انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت هیز می نماید.

توسعه انرژی باد ایران در افق 1404 شمسی

سهم انرژی های تجدیدپذیر در چشم اندازه دراز مدت مصرف انرژی جهان در سال 1404 (2025)، 6.8% معادل 10 میلیارد بشکه نفت می باشد.

*در چشم انداز صنعت برق ایران در افق 1404، برآورد ظرفیت قابل احداث نیروگاههای انرژی های نو 2000 مگاوات می باشد که سهم نیروگاههای بادی در ایران میان 1690 مگاوات برآورد می شود.

توربین های بادی تولید و نصب شده توسط صبا نیرو تا پایان خردادماه 1390

1-   20 دستگاه توربین 300و 550 کیلووات در منطقه منجیل

2-   تولید و نصب و راه اندازی 64 دستگاه از 123 دستگاه قرارداد منعقد شده در مناطق منجیل-هرزویل وسیاهپوش

3-   تولید و نصب و راه اندازی 43 دستگاه درمنطقه بینالود خراسان

4-   تولید و نصب و راه اندازی 4 دستگاه در منطقه پوشکین پس ارمنستان

5-   تولید و نصب و راه اندازی 1 دستگاه در منطقه لوتک زابل

6-   تولید و نصب و راه اندازی 3 دستگاه در ارتفاعات شهر تبریز

7-   تولید و نصب و راه اندازی 1 دستگاه در شهر شیراز

8-   تولید و نصب و راه اندازی 1 دستگاه در ماهشهر

مشخصات توربین بادی 660  KW

این توربین در حال حاضر در شرکت صبا نیرو و شرکت جهانی منسوخ شده است و الان توربین با مدل بالاترخریداری شده مدل 660 KW  مشکلاتی داشت از قبیل گیربوکس الان در مدل جدید گیربوکس حذف شده مطالبی درباره آن درهم وبلاگ نوشته شده است.

پتانسیل سنجی باد منطقه و مکانیابی نیروگاه بادی

انتخاب مکان برای توربین های بادی از مهمترین مسائلی است که در زمینه بهره برداری از انرژی باد مطرح می باشد. مکان نصب توربین های بادی باید علاوه بر موقعیت مناسب از نظر باد خیز بودن، بگونه ای انتخاب گردد که بالاترین بهره اقتصادی، کمترین تاًثیر تخریبی برروی محیط اطراف و عدم نیاز به تغییر شرایط موجود در منطقه و تجهیزات پیچیده را دارا باشد

بنابراین مکان و ساختار آن نقش بسیار مهّم و اساسی در عملکرد بهینه توربین بادی خواهد داشت. بدیهی است مکان نصب توربین بادی باید دارای سرعت متوسط بالا و تداوم مناسب وزش باد باشد.

با توجه به اینکه انرژی به دست آمده از باد توسط توربین، با توان سوم سرعت باد رابطه مستقیم دارد، در نتیجه پیش بینی سرعت و جهت باد از اهمیت زیادی به منظور تعیین مناطق با پتانسیل بالا در کشور برخوردار می باشد.

از این روبررسی سرعت و سایر پارامترهای باد، اولین و مهمترین گام در ارزیابی استعداد یک منطقه جهت نصب نیروگاه های بادی محسوب می شود.

1-   پتانسیل سنجشی باد منطقه و مدلسازی نیروگاه بادی

2-   طراحی توربین های بادی بزرگ در مقیاس مگاواتی

3-   محاسبات و تحلیل های فنی،مالی و اقتصادی پروژه های نیروگاه بادی

4-   محاسبه انرژی قابل استحصال نیروگاه بادی

5-   تولید و نصب و راه اندازی توربین های بادی (در صورت نیاز خرید توربین)

6-   ارائه خدمات پس از فروش توربین های بادی (به همراه تامین قطعات یدکی)

7-   بازرسی فنی کلیه قطعات و تجهیزات توربین بادی

نرم افزارهای Windsim و WAsP ،WidpRo به عنوان نرم افزارهای معتبری جهانی در زمینه مطالعات بادسنجی نیروگاههای بادی و طراحی مرزعه بادی در بهینه متری Micro- Sitting محسوب می شوند.

سوال خوانندگان وبلاگ  آیا این رشته مهندسی سازه های دریایی بازار کاری خوبی دارد؟

خیر این هم مانند تمام رشته مهندسی بازارکار ندارد باید رابط داشته باشی

در مورد برنامه های آینده از این پس درباره توربین های بادی فراساحل مطلب می نویسم از مراحل ساخت این توربین ها و غیر ه انشاء ا...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.